Glostrup sætter fuld gas på digitaliseringen

I min kolonihave står et gammelt skur, der har brug for en genfødsel. Så inden højsommeren undersøgte jeg de formelle krav til at indlede en byggesag i Glostrup Kommune, som sommerresidensen er hjemhørende i. Et skur på under 10 kvadratmeter er her en byggesag. Og nu om dage foregår den slags digitalt - også for borgerne. 

 Otte timer foran skærmen

https://www.bygogmiljoe.dk er den rigtige hjemmeside for den slags byggesagsarbejde. Og efter jeg havde afgivet NemID og valgt Glostrup Kommune, var det bare om at komme i gang med et ganske omfattende læsearbejde. Jeg talte omkring 14 oplysningskategorier, nogle med tekst, som man undervejs skal tilkendegive, at man har læst, andre med flere underpunkter, hvor man gør rede for byggeplanerne og sørger for at få kædet det hele sammen i et sagskompleks, som også omfatter ansøgning om nedrivning af eksisterende bebyggelse. Det skulle betale sig også lige at investere i at få læst lokalplanen for mit område, viste det sig. Heldigvis havde jeg en gammel printudgave liggende, for den digitale udgave var tilpasset et papirformat, som gjorde det vanskeligt at læse den online. Alt i alt gik der vel noget, der ligner en arbejdsdag, med det forberedende arbejde. I øvrigt førte et link til info om behandlingstider og sagsomkostninger til en anonym Glostrup-hjemmeside med tallet 404.

Efter mit omfattende input til byggesagen var der få dages radiotavshed, men så var der tre dage i rap, hvor jeg fik mail om, at der var kommet mail fra kommunen. Frem med nøglekortet, og ind for at få at vide, at jeg havde fået tildelt en sagsbehandler - en ny hver dag i tre dage.

Og så skete der noget: Jeg fik tilsendt et elektronisk brev, hvor kommunen udbad sig en redegørelse for “den bebyggelse, der ligger inden for den røde firkant”. Skrivelsen var vedlagt et luftfoto, der viste vores overdækkede 10 år gamle træterrasse, som for længst var anmeldt og godkendt af kommunen.

Den og andre efterlyste informationer blev indsendt, og nu er jeg i gang med anden runde, hvor jeg har modtaget "screening" fra kommunen: 

"Skuret er ikke placeret korrekt jf. Lokalplan EL kap. 6.19".

Ved nærstudie af de oplyste paragraffer kan jeg oversætte punktet til: Hvis dit skur opføres mindre end 2,5 meter fra kolonihavehuset, skal der være 2,5 meter til skel fra skuret. Hvis afstanden er mindst 2,5 meter fra kolonihavehuset, må det placeres 1 meter fra skel. 

Der står sagen så i skrivende stund. Jeg tager tilløb til en ny runde og undrer mig imens over, at telefontiden hos byggesagsbehandlerne er indskrænket til to timer daglig på grund af "frygtelig travlhed" med behandlingen af byggesager. Måske lidt mere direkte borgerinvolvering på stedet under indtagelse af en kølig sommergenstand kunne være befordrende for effektiv sagsbehandling i stedet for den aktuelle voldsdigitalisering?

Startdokumentation i byggesagen:

byggesag.png

 Kommunen har travlt:


Læs også...

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content