Foto: Unsplash/Rodion Kutsaiev

BØRN OG UNGE

Mobilforbud i skoler gør ingen forskel

Britisk forskerhold fandt ingen signifikante forskelle i trivslen eller fagligt niveau hos elever på skoler med og uden mobilforbud. Undersøgelsen viste i øvrigt, at mobilerne alligevel samlet set blev brugt lige meget hos begge grupper – bare uden for skoletiden.


Det er næppe en undersøgelse, som den danske regering vil like eller dele.

Til trods for, at den i februar blev offentliggjort i et af de højest ratede videnskabstidsskrifter The Lancet.

Forskere fra Birmingham Universitet fastslår nemlig:

"Der er ingen beviser for, at restriktive skolepolitikker er forbundet med generel brug af (mobil)telefon og sociale medier eller bedre mentalt velvære hos unge. Resultaterne giver ikke dokumentation for brugen af skolepolitikker, der forbyder telefonbrug i løbet af skoledagen i deres nuværende form, og indikerer, at disse politikker kræver yderligere udvikling."

Med andre ord: Et forbud mod mobiltelefoner i skolen har ikke haft målbar effekt på hverken trivsel eller fagligt niveau for eleverne.

Forskerne undersøgte 1.227 elever i alderen 12 til 15 år fordelt på 30 skoler, hvoraf nogle havde forbud mod mobiltelefoner og andre ikke. En aldersgruppe, som i øvrigt bruger mellem 4 og 6 timer dagligt i gennemsnit på deres telefoner.

Sociale medier og mobilbrug skaber stadig mistrivsel

Undersøgelsen viste som nævnt ikke signifikante forskelle for eleverne på skolerne med og uden mobilforbud. Det samlede tidsforbrug på mobiltelefonerne i løbet af en dag var i øvrigt ens, hvad enten eleverne måtte inkludere mobilen i skoletiden eller ej. Det faktum at eleverne ikke havde mobilen fremme i skolen ændrede altså ikke adfærd uden for skoletiden.

Det betyder dog ikke, at undersøgelsen generelt frikender hverken sociale medier eller brug af mobiler for mistrivsel.

Undersøgelsen viser også en generel sammenhæng mellem graden af tidsforbrug på smartphones og sociale medier med mistrivsel, dårlig søvn, lavere fagligt niveau og mindre motion.

Flere eksperter taler om mobilforståelse

Undersøgelsens resultater flugter med flere eksperter, herunder PROSAs formand Niels Bertelsen, som har påpeget, at det ikke er mobilskærmen som er farlig, men mere måden apps fra techgiganter får lov at stjæle opmærksomhed og påvirke brugerne i alle døgnets 24 timer.

Og at skoletiden således også kunne bruges på netop at lære at håndtere mobiler og apps til større forståelse af teknologien bag, teknologisk dannelse og farezonerne ved brug af medier som eksempelvis Instagram og TikTok.

LÆS OGSÅ: Forbud mod mobiltelefoner løser ingenting


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.