Det er næppe en undersøgelse, som den danske regering vil like eller dele.
Til trods for, at den i februar blev offentliggjort i et af de højest ratede videnskabstidsskrifter The Lancet.
Forskere fra Birmingham Universitet fastslår nemlig:
"Der er ingen beviser for, at restriktive skolepolitikker er forbundet med generel brug af (mobil)telefon og sociale medier eller bedre mentalt velvære hos unge. Resultaterne giver ikke dokumentation for brugen af skolepolitikker, der forbyder telefonbrug i løbet af skoledagen i deres nuværende form, og indikerer, at disse politikker kræver yderligere udvikling."
Med andre ord: Et forbud mod mobiltelefoner i skolen har ikke haft målbar effekt på hverken trivsel eller fagligt niveau for eleverne.
Forskerne undersøgte 1.227 elever i alderen 12 til 15 år fordelt på 30 skoler, hvoraf nogle havde forbud mod mobiltelefoner og andre ikke. En aldersgruppe, som i øvrigt bruger mellem 4 og 6 timer dagligt i gennemsnit på deres telefoner.
Sociale medier og mobilbrug skaber stadig mistrivsel
Undersøgelsen viste som nævnt ikke signifikante forskelle for eleverne på skolerne med og uden mobilforbud. Det samlede tidsforbrug på mobiltelefonerne i løbet af en dag var i øvrigt ens, hvad enten eleverne måtte inkludere mobilen i skoletiden eller ej. Det faktum at eleverne ikke havde mobilen fremme i skolen ændrede altså ikke adfærd uden for skoletiden.
Det betyder dog ikke, at undersøgelsen generelt frikender hverken sociale medier eller brug af mobiler for mistrivsel.
Undersøgelsen viser også en generel sammenhæng mellem graden af tidsforbrug på smartphones og sociale medier med mistrivsel, dårlig søvn, lavere fagligt niveau og mindre motion.
Flere eksperter taler om mobilforståelse
Undersøgelsens resultater flugter med flere eksperter, herunder PROSAs formand Niels Bertelsen, som har påpeget, at det ikke er mobilskærmen som er farlig, men mere måden apps fra techgiganter får lov at stjæle opmærksomhed og påvirke brugerne i alle døgnets 24 timer.
Og at skoletiden således også kunne bruges på netop at lære at håndtere mobiler og apps til større forståelse af teknologien bag, teknologisk dannelse og farezonerne ved brug af medier som eksempelvis Instagram og TikTok.