Foto: H&M

genbrug

Nyt liv til gamle klude

Gammelt tøj har en værdi og bør aldrig gå til spilde, mener H&M.

Omdan din gamle, hullede yndlingssweater til en næsten ny en af slagsen. Det er idéen med den hyperavancerede tekstilmaskine Looop, som er udviklet af tøjkoncernen H&M. Looop piller din gamle sweater fra hinanden, renser fibrene og spinder nyt garn, som kan strikkes til en ny model – tilsat en knivspids nye tøjfibre. Hele processen kræver hverken vand eller kemikalier.

”Vores ambition er at bruge ny teknologi til at opbygge et fuldt ud cirkulært system for tekstiler”, lyder det fra Pascal Brun, leder af bæredygtighed i H&M.

Looop blev i oktober opstillet i H&M-forretningen i Drottninggatan i Stockholm. Prisen for at transformere dine gamle klude til nye er 100 svenske kroner.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.