Foto: AI Pin/PR

WEARABLES

Wearable AI-assistenter får brugertæsk

Hvordan er det gået med AI Pin og r1? PROSAs gadgetnørd og legebarn, forbundssekretær Mirza Cirkinagic, gør status.


Det så flot og strømlinet ud. AI Pin fra Humane.ai. og r1 fra Rabbit var klar til at ryste verdensmarkedet med de største tech-scoops siden smartphonen.

Bag stod to ambitiøse startups, som med flotte promovideoer, cool design og det særlige bevidst oversmarte usmarte Silicon Valley-salgssprog introducerede os for AI-devices, som skal befri os fra smartphonen. Humane.Ai ved at være stilfuld og teknisk. Rabbit ved at chefen klonede Steve Jobs-straight-talk-guy i sweater stil.

Forventningerne var derfor kæmpestore. Personlige AI-assistenter, som via wifi og cloud konstant skulle kunne hjælpe os med at navigere i viden, informationer og apps, alt sammen fra lommen eller jakkefolden. Blot ved at snakke med dem. I cool farver, strømlinet og med et par seje features.

Begge devices har nu ramt forbrugere og anmeldere, og forventninger og begejstring er blevet til tørre tæsk. Salgsvideoerne er på samme baggrund blevet næsten ufrivilligt morsomme. Rabbits chef siger i salgsvideoen, at han er klar over, at 99 procent af alle startups fejler, men ikke hans. Spørgsmålet er så, om anmeldelserne ændrer på det.

Ifølge PROSAs gadgetnørd og legebarn, forbundssekretær Mirza Cirkinagic, er forklaringen på AI Pins og r1s hårde medfart helt forståelig.

”Der er tale om ufærdige produkter, som blev oversolgt – i bedste Apple keynote stil – og underleveret. Det er desværre næsten blevet standard i tech-kredse disse dage, altså sælg og ship nu. Fiks senere,” forklarer han.

”Erfaringerne fra brugerne viser, at meget af tiden er disse enheder næsten ubrugelige, og at det er væsentligt hurtigere at bruge sin telefon. Til gengæld er de nye devices dyre.”

Forbundssekretæren er dog overbevist om, at potentialet er til stede – om nogle år.

”Potentialet er der: Der er sådan set meget, som giver mening i at have en wearable AI-assistent på sig, som kan styres via samtale, og som kan alt det, smartphonen kan. Vi er dog langt fra, fordi forsinkelserne ved at skulle forbi ”skyen” gør det til en langsom ”usmart”phone. Men realistisk set, så er drømmen om en rigtig personlig AI-assistent, der lever on-device og ikke i clouden, stadig et stykke væk. Lige nu går det simpelthen for langsomt, til at vi gider vente,” siger Mirza Cirkinagic.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.