I Danmark bruger alle personer over 3 år i gennemsnit omkring 21 minutter om ugen på at se YouTube-videoer (ifølge datacenter Nielsen.com.).
Det er mere end de bruger på eksempelvis DR, TV2 eller Netflix, der alle optager i overkanten af halvt så mange minutter.
Den sociale videoplatform stormer frem, og er også ved at æde sig ind på såvel podcastmarkedet som tv-skærme.
Over to millioner danske voksne (over 18 år) streamer nu indhold fra YouTube på deres tv mindst en gang om måneden.
Det skyldes blandt andet, at stadig mere indhold på Youtube er i tv-format, at der er mere sport og tv-showindhold.
Tendensen gælder i flere lande og udfordrer nu i stigende grad kampen om annoncekroner fra kommercielle tv-stationer.
Blandt andet i England, hvor kun public servicegiganten BBC overgår YouTube, og hvor de tv-format-agtige videoer vider hastigt frem.
Således ligner halvdelen af platformens mest populære videoer nu mere traditionelt tv, herunder lange interviews og gameshows; positionere det som en direkte konkurrent til annonceunderstøttede tv-tjenester, samtidig med at det giver tv-selskaberne en måde at nå ud til yngre og bredere publikum på.
Det skriver BBC.
Det er især de helt unge, som har YouTube som førstevalg, når de tager tv-remoten frem. Men en ny tendens, som også gælder i Danmark, at gruppen af seere over 55 år også tilvælger YouTube i stigende grad, for at dække nyheds- og tv-forbrug.
At lydmediet vinder hastigst frem, ses blandt andet af de seneste britiske tal. Mere end ni ud af 10 voksne i Storbritannien (93 %) lytter til en eller anden form for lydindhold hver uge, hvilket stiger til 98 procent af de 16-34-årige. YouTube (47 procent) og Spotify (36 procent) er de mest populære online lydtjenester