Det er ikke muligt at tildele bogen ”Xi Jinping: The Governance of China” stjerner, som det ellers kendes fra Amazons store digitale boghandel. Det er heller ikke muligt for brugerne at give deres vurdering af bogen, der ellers også er en af Amazons kendte features. Det skriver Reuters.
Nyhedsbureauet afslører, at da Amazon.com for et par år siden markedsførte en samling af præsident Xi Jinpings taler og skriverier på techgigantens kinesiske hjemmeside, kom Beijing med en kraftig henstilling.
Budskabet til den amerikanske e-handelsgigant var at stoppe for alle bruger-ratings og anmeldelser i Kina. Det var en negativ anmeldelse af Xis bog, der frembragte kravet, siger en af kilderne.
”Jeg tror, at problemet var alt under fem stjerner”, siger den anden kilde.
Fem stjerner er den højeste score i Amazons pointsystem.
Anmeldelser og ratings er en helt afgørende del af Amazons e-handel-forretning, fordi det er en effektiv måde at engagere brugerne. Men Amazon makkede ret og imødekom det kinesiske krav, siger de to kilder. I dag har den statspublicerede bog på det kinesiske Amazon.cn da heller ingen anmeldelser eller ratings. Også muligheden for at kommentere er lukket.
Amazons velvilje til at følge den kinesiske regerings dekret, er ikke blevet omtalt før. Ifølge Reuters er det dog kun en lille del af techgigantens møjsommelige og ti år lange anstrengelser for at vinde Beijings gunst for at øge sin forretning på en af verdens største markedspladser.
Et internt Amazon-dokument fra 2018, der beskriver retningslinjerne for virksomhedens kinesiske forretningsområde, oplister en række centrale udfordringer, som Amazon står over for i Kina.
”Ideologisk kontrol og propaganda er helt central i kommunistpartiets værktøjskasse for at opnå og vedligeholde dets succes”, står der i dokumentet.
”Vi foretager ikke en vurdering af, om det er rigtigt eller forkert”, lyder fortsættelsen.
Med dette dokument og interview med flere en to dusin mennesker, der har været involveret i Amazons kinesiske operation, løfter Reuters sløret for, hvordan Amazon har overlevet og ekspanderet i Kina.
Et helt centralt element i den strategi, afslører Reuters, er, at Amazon har indgået partnerskab med en særlig gren af Kinas propagandaapparat for at skabe en salgsportal på firmaets amerikanske website Amazon.com – et projekt, der kaldes China Books.
Satsningen – som endte med at tilbyde salg af mere end 90.000 bogtitler – har ikke generet nævneværdigt overskud. Men dokumentet viser, at Amazon betragter satsningen som afgørende for at vinde sympati i Kina, hvor firmaet har opdyrket deres Kindle, cloud-computing og e-handelsforretning.
Dokumentet fra 2018 præciserer de strategiske overvejelser for China Books, som Jay Carney, den globale chef for Amazons lobby- og public-policy operationer, gjorde sig forud en rejse til Beijing.
”Kindle har opereret i en politisk gråzone i Kina”, fastslår dokumentet og noterer, at Amazon har vanskeligheder med at opnå en licens til at sælge e-bøger i landet.
”Det centrale element, der skal sikres at der ikke opstår licensproblemer med den kinesiske regering, er China Books-projektet”, står der sort på hvidt i dokumentet.