logo

Foto: komputerswiat.pl

privatliv

Avast sælger ­kunde­oplysninger

Det tjekkiske it-sikkerheds- og antivirusfirma Avast har solgt informationer om kunders internetbrowsing.

Det tjekkiske it-sikkerheds- og antivirusfirma Avast har siden 2013 solgt informationer om kunders internetbrowsing. Det skriver det amerikanske erhvervsmagasin Forbes.

Dermed tjener Avast tilsyneladende ikke kun penge på at beskytte brugeroplysninger fra selskabets 400 millioner kunder. Nyheden om Avasts ekstraindtægt har ifølge Forbes ført til, at både Mozilla og Opera har fjernet nogle udvidelser fra Avast i deres applikationsbutikker.

Avasts direktør, Ondrej Vlcek, afviser over for Forbes, at der er tale om en privatlivsskandale.

”Vi tillader absolut ingen af vores annoncører eller nogen anden tredjepart at få adgang gennem Avast til data, der vil give en tredjepart mulighed for at målrette sig mod specifikke individer”, siger han og peger på, at oplysningerne bliver renset, inden de sælges videre, så de ikke kan spores tilbage til brugerne.


Læs også...

Tre AI-genererede sange toppede i starten af november henholdsvis på Spotify og Bilboard. Samtidig viser ny undersøgelse fra musikstreamingtjeneste,…

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…