wearables

Bedre kontrol med sundhedsapps

Etisk Råd sender nu en kraftig advarsel til brugerne af de populære mobilapps, smart-watches og fitnessarmbånd.

Etisk Råd sender nu en kraftig advarsel til brugerne af de populære mobilapps, smart-watches og fitnessarmbånd, der indsamler data om vores sundhedsvaner, og som går under det fælles navn ”sundheds-wearables”.

De indsamlede data kan omhandle alt fra brugerens motionsvaner og søvnrytme til blodtryk og stofskifte, men virksomhederne indsamler systematisk brugernes data og sælger dem videre, uden at forbrugerne er klar over det. Godt nok fremgår det i betingelserne for at bruge produkterne, men langt de fleste brugere accepterer uden at læse dem, påpeger Etisk Råd.

Og det kan få alvorlige konsekvenser, hvis virksomheder bruger og samkører data fra sundheds-wearables med andre data og laver en profil på dig, mener formanden for arbejdsgruppen bag rapporten, Lise von Seelen.
”Det nye ved Big Data er, at mange digitale data, som hver især ikke siger ret meget om os, kan sammenkøres til at give et yderst personfølsomt billede af det enkelte menneske”, siger hun.

Hun tilføjer, at firmaernes algoritmer kan finde mønstre og komme med mere eller mindre pålidelige data om vores sundhedstilstand eller dispositioner for at udvikle sygdomme i fremtiden. Desuden kan profilerne indeholde personfølsomme oplysninger om seksuel orientering, personlighed og intelligens.

Etisk Råd peger på, at sådanne profiler kan bruges til at skrue op for forsikringspriser eller frasortere jobansøgere.

Brugeren skal have kontrol over data

PROSA bakker op om Etisk Råds advarsler og opfordrer virksomhederne til at udvikle sundheds-wearables, der bygger på privacy-by-design. Det vil sige apps eller armbånd, der er krypteret, så det kun er brugeren selv, der kan åbne for de indsamlede data.

Ole Tange, der er it-politisk rådgiver i PROSA, peger på, at det i lande som Uganda er livsfarligt at blive registreret som homoseksuel, og at data om seksuel orientering derfor vil kunne bruges til afpresning eller forfølgelse.
”Problemet med alle de kendte produkter er, at data kan opsamles og misbruges uden dit vidende. Sådan behøver det ikke at være, men producenterne har valgt den løsning, fordi det er nemmest, og fordi de kan tjene penge på at indsamle og videresælge vores meget personlige data. De har aktivt fravalgt privacy-by-design”, siger Ole Tange.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.