I følge Francesca Tremulu, var en af de kedelige sider i gamingbranchen i 2025: "”Fyringer, fyringer, fyringer. Mange virksomheder er praktisk talt blevet opløst, og arbejdsmarkedet er stadig så sårbart, som det kan blive. Det kræver refleksioner over, hvordan vi laver spil, produktionscyklusser, risikostyring og endda prisstrategier”.

Efter the Game Awards: Refleksioner over spilindustriens 2025

Francesca Tremulu gør status over 2025 i gamingbranchen. Et år der, desværre også stod i afskedigelsernes tegn. Der er brug for at reflektere over, hvordan vi laver spil og hele prisstrategien. Og om AI fortsat skal implementeres på bekostning af kvalitet, ode at det giver bedre bundlinje. Årets bedste spiloplevelse var "Many Nights a Whisper". Mest interessante nyskabelse i branchen, var annonceringen af Steam Machine, som kan blive en reel disruptor i branchen.


Hvilken overskrift ville jeg give 2025?
- "Triumfer og uro: Venter på GTA VI". Ikke mit bedste arbejde, må jeg sige.

Hvad var hot?
- 2025 har været meget rigt på succesfulde spil, inklusive mange ventede genkomster: kun to af Game Of The Year-nomineringerne var de første udgaver af en spilserie, og kun én var en ny IP samlet set, hvilket bestemt siger noget om, hvordan mange studier helst undgår risici.

- Med Game Awards bag os kan vi roligt sige, at "Clair Obscure: Expedition 33" stjal showet på alle fronter. Udover at modtage Game Of The Year Award sammen med otte andre Game Awards, satte det gang i vigtige samtaler om branchens nuværende tilstand og gav os et indblik i, hvad spillerne søger i nye IP'er: singleplayer-oplevelser, dristige fortællinger, nye fortolkninger af traditionelle genrer.

Hvad floppede?
- Forbuddet mod ”Horses” fra Steam. Horses er et gyserspil fra indie-studiet Santa Ragione. Spillet blev kendt i medierne, da det blev forbudt af  Steam – den største PC-videospilbutik på planeten – og Epic Games. Begge steder baseret på udokumenterede påstande om noget eksplicit indhold i spillet.

- Studiet har annonceret, at det sandsynligvis ikke vil kunne overleve og lave et nyt spil, da de ikke kan genvide tabet fra investeringen i Horses. Det er præcis, hvad der sker, når en distributionsplatform har langt størstedelen af markedsandelen: Dét, de ikke godkender, fejler.  Horses er stadig tilgængelig på GOG, Itch.io og Humble Store.

GTA VI er blevet et fænomen langt ud over videospiløkosystemet og har endda været et overbrugt meme. Vil spillets globale succes bringe fornyet opmærksomhed og midler til spilindustrien? 

Hvad er stemningsbilledet fra 2025
- Også fyringer, fyringer, afskedigelser. Så mange virksomheder er praktisk talt blevet opløst, og arbejdsmarkedet er stadig så sårbart, som det kan blive.
- Det kræver refleksioner over, hvordan vi laver spil, produktionscyklusser, risikostyring og endda prisstrategier? Selvom det er usandsynligt, håber jeg, at det er sidste gang, vi skal opgøre året i mange tabte arbejdspladser. 

Hvad overraskede mig?
- Annonceringen af Steam Machine. Valve kommer med en PC forklædt som konsol næste år, og alle undrer sig over, hvad prisen bliver.

- Hvis virksomheden formår at holde prisen i den lave ende, kan Steam Machine bliver en reel disruptor i branchen, da den vil gøre spillernes Steam-biblioteker (og Steams rabatter og priser) tilgængelige på en overkommelig, men kraftfuld enhed, som du kan have i stuen, lige ved siden af dit tv. Selvfølgelig vil det også konsolidere Steams monopol på PC-spil yderligere, og på en måde udvide det til konsolmarkedet.

Andre gode spiloplevelser inkluderer "Loan Shark" og "Peak", som begge var meget succesfulde på deres respektive markeder, og som jeg håber vil være forløbere for en ny bølge af små spil, der er billige at købe og i nogle tilfælde også at lave.


Min bedste spiloplevelse?

- Et kort og godt, narrativt spil kaldet "Many Nights a Whisper". Det handler om et ritual, der kun sker én gang i hver generation, udført af en udvalgt ung person. Det hele roterer omkring træne til et afgørende skud med pil: hvis spilleren klarer det, vil folkene i landsbyens ønsker gå i opfyldelse, ellers ikke.

- Many Nights a Whisper er et af de små spil, der udkom i 2025, som du kan få for prisen af en kop kaffe og have en fantastisk aften med at spille.

- Andre gode spiloplevelser inkluderer "Loan Shark" og "Peak", som begge var meget succesfulde på deres respektive markeder, og som jeg håber vil være forløbere for en ny bølge af små spil, der er billige at købe og i nogle tilfælde også at lave.
 

2026: Jeg ser mest frem til?
- Jeg er virkelig nysgerrig efter at se, hvad årets nu officielt mest ventede spil (eller årtiets? eller årtusindskiftets?) Grand Theft Auto VI vil bringe til branchen ud over det, det bringer til spillerne.

- GTA VI er blevet et fænomen langt ud over videospiløkosystemet og har endda været et overbrugt meme. Vil dens globale succes bringe fornyet opmærksomhed og midler til spilindustrien? Vil den opmærksomhed i stedet være negativ?

- Vil et usandsynligt flop give et ekstra hårdt slag på den? Uanset hvad, føles det som om videospilverdenens "Godot" vil være mere end blot et simpelt spil, når det endelig kommer.
 

AI er allerede begyndt at koste job i spilindustrien, især i de studier, der har fundet ud af, hvordan man bruger den til at reducere omkostninger på bekostning af kvaliteten.


AI i spilindustrien – vil den tage job?
- AI er allerede begyndt at koste job i spilindustrien, især i de studier, der har fundet ud af, hvordan man bruger den til at reducere omkostninger på bekostning af kvaliteten, og i dem, der bruger store mængder penge og kræfter på at finde ud af, hvordan de kan integrere den i deres arbejdsgange på smarte måder.

- Men de seneste udviklinger i AI-industrien kaster generelt en skygge over, hvad fremtiden vil bringe: selvom milliarder er blevet investeret i udviklingen, har ingen af AI-virksomhederne endnu fundet en måde at gøre deres produkt rentabelt på. Om AI-boblen fortsat vil koste job, vil i høj grad afhænge af, om AI-boblen brister eller flyder.


Læs også...

770 studerende har snydt med brug af AI i deres afleveringer og er blevet bortvist siden 2023. Mere end 400 af bortvisningerne er sket i år.

Ny rapport, Techgiganternes hemmeligheder”, fra digitaliseringsministeriet viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem…

Ctrl+Alt+Reclaim er Europas første digitale retfærdighedsbevægelse af og for unge, de vinder stigende opbakning- Kravet er et opgør med big tech og at…

Ole Tange, PROSAs IT-politiske rådgiver og privacy-forkæmper, oplevede 2025 som et år, hvor chatkontrol, aldersverifikation og overvågning udfordrede…

Mirza Cirkinagic, forbundssekretær i IT-fagforeningen PROSA er også legebarn og hyppig bruger af techgadgets. Her giver han et bud på top- og…

Vibe-coding har masser af potentiale, og det kaster ikke webudviklere ud i massearbejdsløshed. Og så er AI altså ikke bevidst, for bevidsthed er noget…

Christian Ruhwedell arbejder med IT-sikkerhed og risikostyring. Han er overrasket over, hvor godt AI og vibe-coding fungerer allerede i dag, men ser…

Meriemme er 49 år, har læst til datamatiker og studeret datalogi. Hun har de senere år arbejdet mest med compliance, sikkerhed og at styre…

Jonathan Grace, 49, arbejder med digitalt design og kommunikation og er begejstret for de ny muligheder, som AI-værktøjer åbner for.

Danni Dromi, 37 år, er senior data scientist og underviser i vibe-coding. Han er overrasket over, hvor meget værktøjerne til AI-programmering har…