– Det er bare om at få det gjort. Når du først har fundet ud af, hvilken uddannelse det skal være, er det en forholdsvis overskuelig opgave. Og når du får papir på dine kompetencer, så står du stærkere til dit næste job.
Sådan lyder det fra Ole Tange, der i maj modtog et smukt eksamensbevis fra Copenhagen Business Academy, så han nu kan kalde sig bachelor i softwareudvikling.
Egentlig mener Ole Tange, at han rettelig hører til på kandidatniveau, men i første omgang er han glad for, at han har sikret sig et officielt papir på, at han har en diplomuddannelse som softwareudvikler. Og han opfordrer alle andre PROSA-medlemmer til at undersøge mulighederne for at skaffe dokumentation for deres evner.
– Specielt i it-branchen er vi mange, der ikke har færdiggjort en uddannelse, men som gennem vores arbejde eller fritidsinteresse mestrer en masse teknologier. Men særligt i det offentlige er det nemmere at forhandle en bedre løn, hvis du har papir på din kunnen, fastslår Ole Tange.
Bedre kort på hånden
Ole Tange har både studeret datalogi og taget en stribe kurser i bioinformatik på Københavns Universitet, hvor han arbejdede sammen med forskere om at analysere DNA-data.
– En opgave, der før tog 11 timer for forskernes program, kunne mit program ordne på fem minutter, siger Ole Tange.
Men han har aldrig kunnet dokumentere sine kompetencer i form af eksamensbeviser. Så da regeringen under trepartsforhandlingerne i 2017 blev enig med LO og DA om at give ufaglærte og kortuddannede bedre kort på hånden ved at tilbyde nemmere adgang til realkompetencevurderinger (RKV), var Ole Tange klar til at tage dem på ordet. En RKV er ikke en vurdering af dine reelle kompetencer, men en vurdering af, om du kunne have bestået en given eksamen.
– Idéen er, at du hjemmefra måler dine evner op mod læringsmålene på en given uddannelse, og hvis dine evner og erfaringer i store træk matcher uddannelsen, kan du gå op til en samtale, der bedst kan sammenlignes med en eksamen. Alternativt kan du få nogle enkelte fag godskrevet og nøjes med at tage de resterende fag, som du ikke opfylder kravene til. Dermed sparer både du og samfundet en masse ressourcer, fortæller Ole Tange.
Flueben og CV
Han gik i gang med at undersøge mulighederne og fandt frem til læringsmålene for diplomuddannelsen i softwareudvikling på Copenhagen Business Academy.
– Min baggrund dækkede det meste af den uddannelse, og jeg kunne sætte flueben ved over 90 procent af læringsmålene. Så da jeg mødtes med studievejlederen, bad jeg om lov til at tage hele uddannelsen og ikke bare nogle enkelte fag. Det var han med på, fortæller Ole Tange.
Næste punkt var at skrive et udvidet CV, som punkt for punkt refererede direkte til de enkelte læringsmål i studieordningen. Desuden skrev han en rapport, der afdækker alle de ting, han har lavet i sit arbejdsliv. Samlet set dækkede det fem af fagene på studiet, og dermed manglede Ole Tange kun at skrive et projekt, der kunne fungere som en eksamensaflevering.
– Jeg havde i forvejen arbejdet på et projekt i min fritid om paralleliseringsværktøjer og big data. Så jeg tilsatte lidt ekstra teori samt nogle relevante problematikker og løsningsmodeller, og så kunne det gøre det ud for et eksamensprojekt. Med det i hånden gik jeg op til en to timers samtale, hvor jeg sad over for tre undervisere og en studievejleder. Og det gik jo fint, siger Ole Tange.
Mod på mere
Men selv om RKV-ordningen har fungeret i årevis, så er den stort set ikke blevet brugt, og Ole Tange mener, at der på flere punkter er plads til forbedringer.
– Studievejledningen er en jungle. De kan ikke fortælle dig, hvilken uddannelse der passer bedst til dine behov. Det skal du selv researche dig frem til ved at læse de enkelte uddannelsers læringsmål. Og det er ikke nemt. Det tager lang tid at finde den uddannelse, der passer bedst til dine kompetencer, siger den nyslåede bachelor.
Andre PROSA-medlemmer, der heller ikke har dokumentation for deres evner, anbefaler Ole Tange at tage kontakt til de enkelte uddannelsesinstitutioner for at få fat i studieordningerne og læringsmålene. Det er alfa og omega, hvis du skal finde din rette hylde. PROSA kan også bistå med viden og assistance.
– Når det gælder det skriftlige bachelorprojekt, så vurderer jeg, at mange vil kunne skrive det i forbindelse med deres arbejde. Hvis du for eksempel kan blive projektansvarlig for at udvikle et nyt projekt på arbejdspladsen, så kan det formentlig justeres til også at være et bachelorprojekt. Det vigtige er, at det er tydeligt, at du selv har udviklet projektet, siger Ole Tange, der selv har fået mod på mere.
– Hvorfor stoppe ved en bachelor? Hvorfor ikke tage en kandidat? Det er jeg i gang med at undersøge nu.
Prisen for at få en RKV varierer alt efter omfanget af fag og niveauet af uddannelsen. I mange tilfælde vil arbejdsgiverne være villige til at betale, vurderer Ole Tange.
– Men det er ikke voldsomt dyrt. Og for mig betyder det konkret, at jeg kan rykke en lønramme op, hvis jeg en dag skal have et nyt job. Så det kan godt betale sig at komme i gang, siger Ole Tange.