Foto: Ritzau/Scanpix

Godnat Opportunity

Femten år på den røde planet blev det til for NASAs gamle robotbil Opportunity, der har udforsket Mars siden 2004, selv om dens levetid kun var beregnet til 90 dage. Det skriver MIT Technology Review.

NASA trak stikket midt i februar efter at have forsøgt at kommunikere med robotten mere end 800 gange, siden den i juni 2018 blev ramt af en voldsom sandstorm, hvor Opportunity automatisk gik i dvale for at beskytte sig selv. Men den burde tjekke ind igen hos NASA, når sandstormen var ovre. Det gjorde den ikke, og nu er det slut.

I løbet af de 15 år på Mars har Opportunity indsamlet utallige data, der har gjort forskerne klogere på planeten. Den har dækket over 45 kilometer, sendt en guldgrube af billeder tilbage til jorden og opdaget de første tegn på is på Mars.

sny


Læs også...

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content