Kodekunst

ORANGE ON A TABLE

Felipe Alonso er en 32-årig selvlært spilprogrammør fra Chile. Han arbejder med at optimere AAA spil om dagen og skaber demoer, spil og pixelkunst om natten.

For 12 år siden begyndte Felipe Alonso at arbejde som Game Artist i spilindustrien, men efter to år skiftede han til programmering, og sideløbende har han kastet sig over kodekunst.

Appelsinerne på bordet – og monsteret i skyggerne – er lavet i et 4 KBytes program, og kunstværket blev skabt til den 11. udgave af konkurrencen @party tidligere på året, hvor Felipe Alonso vandt førstepræmien i kategorien 4K Executable Graphics.

Jeg kan med få linjers kode lave noget, der er uhyre detaljeret
- Felipe Alonso

Billedet er lavet med path tracing implementeret i sproget HLSL, der benytter DirectX 12. Hele udregningen foretages på compute shaders i grafikkortet, og Felipe Alonso benytter hverken grafikkortets vertex eller pixel shaders. Figuren er lavet ved hjælp af skjulte overflader, der bliver beregnet med afstandsfunktioner og sphere tracing.


Læs også...

Kim Sondrup, der arbejdede 4,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, peger på, at det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger,…

En tidligere Netcompany-ansat, der var cirka seks måneder i konsulentforretningen, fortæller, at det var hårdt mentalt at arbejde i it-virksomheden.…

Rasmus Madsen, der arbejdede 5,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, var glad for jobbet hos it-virksomheden, men oplevede også, at mange…

En tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym, arbejdede godt tre år i konsulentforretningen hos Netcompany. Der var mange lange dage på…

Rene Mejer Lauritsen var ansat 5,5 år i konsulentforretningen hos Netcompany. Han peger på, at der var en masse gode muligheder i virksomheden, men at…

Hvis et ekstraordinært stort arbejdspres og et højt stressniveau var hverdag for størstedelen af de ansatte hos Netcompany, ville it-virksomheden ikke…

Vækst har været den helt store overskrift for Netcompany i de seneste år, hvor antallet af medarbejdere også er vokset massivt. Samtidig har medierne…

Blot 13-årige Willis Gibson med gamernavnet Blue Scuti blev den første til at nå ”Kill screen” i Tetris. Det var han dog kun ene om i få dage. Kort…

To år inde i den russiske invasion kæmper it-professionelle stadig med at få en hverdag til at hænge sammen mellem strømafbrydelser og bomberegn. De…

Coding Pirates fylder 10 år den 28. februar. Græsrodsorganisationen har afdelinger i hele landet, hvor børn og unge leger og lærer sig til…