"De fleste virksomheder kan desværre kun sikre finansiering til deres nuværende projekt. Det betyder, at mange kontrakter er projektbaserede," fortæller Jorge. Foto: Jakob Boserup

GAMING

Kriser, fyringer og lave lønninger

Jorge, 29 år, fra Zaragoza i Spanien. Spil­udviklings-lærer hos DIS og bestyrelsesmedlem i den ny brancheklub for ansatte i spilbranchen.


Hvad er din tilknytning til/arbejdsområde i spilindustrien?

"Jeg har arbejdet i spilbranchen i omkring 4 år nu. I løbet af denne tid har jeg arbejdet som bane- og spildesigner, producer og programmør samt virksomhedsejer (medstifter af Pine Creek Games sammen med en ven) og nu spiludviklingslærer hos DIS."

"Lige så meget, som jeg elsker spilindustrien, føler jeg, at jobustabilitet helt klart er et problem globalt, når vi taler om spil: De fleste virksomheder kan desværre kun sikre finansiering til deres nuværende projekt. Det betyder, at mange kontrakter er projektbaserede og dermed giver usikkerhed til de arbejdere, der tager dem."

Lige så meget, som jeg elsker spilindustrien, føler jeg, at jobustabilitet helt klart er et problem globalt, når vi taler om spil.


"Dertil kommer ubalancen i udbud/efterspørgsel af arbejdere (Der er betydeligt flere udviklere, end der er ledige stillinger), samt manglen på entry-level stillinger i branchen. Det skaber et landskab, der gør det svært at se på spilindustrien som en langsigtet karrieremulighed. Mange skifter til andre brancher med mere stabile muligheder."

"Mange af mine kolleger og venner har oplevet alvorlige kriser, fyringer, lave lønninger, manglende kredit og andre forhold, der har fået mig til at se, hvor reelle disse problemer er i vores branche, selv i dag og endda i Danmark."

Hvis spilindustrien skal blive mere bæredygtig på lang sigt, skal vi først tage fat på disse problemer og forbedre forholdene for de ansatte.


"Jeg er overbevist om, at hvis spilindustrien skal blive mere bæredygtig på lang sigt, skal vi først tage fat på disse problemer og forbedre forholdene for de ansatte. Det er grunden til, at jeg besluttede at melde mig ind i Game Workers Guild og hjælpe med at skabe bedre udsigter for udviklere i dag og i morgen."

Læs også:

Spilbranchen er ramt af udfordringer

Sådan kommer du ind i gaming-branchen

Det er lidt stramt som programmør lige nu

Jeg har set mange vennet miste deres job


Læs også...

”Der er ingen tvivl om, at ChatGPT er højere kvalitet i forhold til specifikke opgaver, men generelt er DeepSeek god nok. Man kan sige, at den fint…

Virtual reality er trådt ind hos sundhedsvæsenet. Senest er VR-briller blevet en del af hverdagen på flere hospitaler, hvor de giver patienter et…

En stor, global undersøgelse viser et tydeligt ønske om bedre balance mellem privatliv og arbejde. Det er første gang, at det bliver højere…

I Tyskland har over 70 procent af virksomhederne ifølge Eurostat svært ved at få fat i de rette it-kompetencer. I Danmark gælder det halvdelen af…

Presset økonomi i Rigspolitiet betyder, at Koncern IT, der står for politiets it-udvikling og it-drift skal spare 50 årsværk. Processen med…

Det bekymrer de it-ansattes fagforening, PROSA, at der trods anstrengelser for at skærpe cybersikkerheden herhjemme er pivåbent for, hvordan køb…

En global rangliste har et dansk hackerhold på førstepladsen, og det sætter en streg under, at Danmark er i den internationale hacker-elite.…

De store blev rigere og mere magtfulde, men nedenunder brød et oprør også igennem fra lovgivere og bekymrede borgere. "Brainrot" blev årets ord i…

Måske har Microsoft knækket koden til, at vi kan få AI lokalt i smartdevices. I dag er strømforbruget alt, alt for massivt. Tilsæt optiske chips, og…

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…