"De fleste virksomheder kan desværre kun sikre finansiering til deres nuværende projekt. Det betyder, at mange kontrakter er projektbaserede," fortæller Jorge. Foto: Jakob Boserup

GAMING

Kriser, fyringer og lave lønninger

Jorge, 29 år, fra Zaragoza i Spanien. Spil­udviklings-lærer hos DIS og bestyrelsesmedlem i den ny brancheklub for ansatte i spilbranchen.


Hvad er din tilknytning til/arbejdsområde i spilindustrien?

"Jeg har arbejdet i spilbranchen i omkring 4 år nu. I løbet af denne tid har jeg arbejdet som bane- og spildesigner, producer og programmør samt virksomhedsejer (medstifter af Pine Creek Games sammen med en ven) og nu spiludviklingslærer hos DIS."

"Lige så meget, som jeg elsker spilindustrien, føler jeg, at jobustabilitet helt klart er et problem globalt, når vi taler om spil: De fleste virksomheder kan desværre kun sikre finansiering til deres nuværende projekt. Det betyder, at mange kontrakter er projektbaserede og dermed giver usikkerhed til de arbejdere, der tager dem."

Lige så meget, som jeg elsker spilindustrien, føler jeg, at jobustabilitet helt klart er et problem globalt, når vi taler om spil.


"Dertil kommer ubalancen i udbud/efterspørgsel af arbejdere (Der er betydeligt flere udviklere, end der er ledige stillinger), samt manglen på entry-level stillinger i branchen. Det skaber et landskab, der gør det svært at se på spilindustrien som en langsigtet karrieremulighed. Mange skifter til andre brancher med mere stabile muligheder."

"Mange af mine kolleger og venner har oplevet alvorlige kriser, fyringer, lave lønninger, manglende kredit og andre forhold, der har fået mig til at se, hvor reelle disse problemer er i vores branche, selv i dag og endda i Danmark."

Hvis spilindustrien skal blive mere bæredygtig på lang sigt, skal vi først tage fat på disse problemer og forbedre forholdene for de ansatte.


"Jeg er overbevist om, at hvis spilindustrien skal blive mere bæredygtig på lang sigt, skal vi først tage fat på disse problemer og forbedre forholdene for de ansatte. Det er grunden til, at jeg besluttede at melde mig ind i Game Workers Guild og hjælpe med at skabe bedre udsigter for udviklere i dag og i morgen."

Læs også:

Spilbranchen er ramt af udfordringer

Sådan kommer du ind i gaming-branchen

Det er lidt stramt som programmør lige nu

Jeg har set mange vennet miste deres job


Læs også...

Det seneste halve år har PROSA oplevet, at antallet af henvendelser om opsigelser overstiger antallet af ansættelseskontrakter. ”Det er nyt og uvant,…

Kommissionens udspil omkring at gøre EU førende inden for AI-udvikling blev offentliggjort 9. april. Der skal blandt andet oprettes AI-gigafabrikker…

I 2026 åbner SDU et nyt campus i Vejle, som skal have fokus på IT- og STEM-uddannelser. Nu har uddannelses- og forskningsministeren godkendt de første…

Meta vil udvide begrænsningerne i de ungdomskonti til Instagram, som virksomheden indførte i blandt andre USA, Canada og England i efteråret. Samtidig…

Surrogatmødre, medforældre og stedbørnsadoptanter får nu udvidede muligheder for at holde barsel. Læs om de nye regler her.

PROSA oplever en stigning blandt især mandlige medlemmer, der opsiges enten i forbindelse med, at de fremsætter ønske om afholdelse af forældreorlov,…

Netcompany har alle de rette kontakter og kontrakter med det offentlige Danmark, men det sker desværre ofte på bekostning af de ansatte. ”Der er for…

Peter var glad og spændt, da han landede sit første job i IT-branchen – en ansættelse i Netcompany. Men nu, et halvt år senere, er han ved at brænde…

Fredag den 4. april er det 50 år siden, at Bill Gates og Paul Allan stiftede virksomheden Microsoft. De gjorde hjemmecomputeren (desktop) til…

Der mangler et opgør og nye alternativer til techgiganternes forretningsmodel, som fremmer hadtale. Tag jer sammen og kom i gang, lyder det fra Maia…