"De fleste virksomheder kan desværre kun sikre finansiering til deres nuværende projekt. Det betyder, at mange kontrakter er projektbaserede," fortæller Jorge. Foto: Jakob Boserup

GAMING

Kriser, fyringer og lave lønninger

Jorge, 29 år, fra Zaragoza i Spanien. Spil­udviklings-lærer hos DIS og bestyrelsesmedlem i den ny brancheklub for ansatte i spilbranchen.


Hvad er din tilknytning til/arbejdsområde i spilindustrien?

"Jeg har arbejdet i spilbranchen i omkring 4 år nu. I løbet af denne tid har jeg arbejdet som bane- og spildesigner, producer og programmør samt virksomhedsejer (medstifter af Pine Creek Games sammen med en ven) og nu spiludviklingslærer hos DIS."

"Lige så meget, som jeg elsker spilindustrien, føler jeg, at jobustabilitet helt klart er et problem globalt, når vi taler om spil: De fleste virksomheder kan desværre kun sikre finansiering til deres nuværende projekt. Det betyder, at mange kontrakter er projektbaserede og dermed giver usikkerhed til de arbejdere, der tager dem."

Lige så meget, som jeg elsker spilindustrien, føler jeg, at jobustabilitet helt klart er et problem globalt, når vi taler om spil.


"Dertil kommer ubalancen i udbud/efterspørgsel af arbejdere (Der er betydeligt flere udviklere, end der er ledige stillinger), samt manglen på entry-level stillinger i branchen. Det skaber et landskab, der gør det svært at se på spilindustrien som en langsigtet karrieremulighed. Mange skifter til andre brancher med mere stabile muligheder."

"Mange af mine kolleger og venner har oplevet alvorlige kriser, fyringer, lave lønninger, manglende kredit og andre forhold, der har fået mig til at se, hvor reelle disse problemer er i vores branche, selv i dag og endda i Danmark."

Hvis spilindustrien skal blive mere bæredygtig på lang sigt, skal vi først tage fat på disse problemer og forbedre forholdene for de ansatte.


"Jeg er overbevist om, at hvis spilindustrien skal blive mere bæredygtig på lang sigt, skal vi først tage fat på disse problemer og forbedre forholdene for de ansatte. Det er grunden til, at jeg besluttede at melde mig ind i Game Workers Guild og hjælpe med at skabe bedre udsigter for udviklere i dag og i morgen."

Læs også:

Spilbranchen er ramt af udfordringer

Sådan kommer du ind i gaming-branchen

Det er lidt stramt som programmør lige nu

Jeg har set mange vennet miste deres job


Læs også...

Ifølge mediet the Independent steg antallet af internetbruge og skærmtiden i 2024. Mediet har samlet en oversigt over vigtige data omkring skærmtid,…

PROSAs technørd og legebarn, forbundssekretær Mirza Cirkinagic, har fulgt nyhedsstrømmen fra techindustrien tæt hen over sommeren. ”Det har været en…

Platformen Hilfr har indgået en ny overenskomst med 3F, hvor der bliver sat krav til arbejdspladsens brug af kunstig intelligens.

HackYourFuture har startet et data analytics-hold, som bliver undervist i PROSA's lokaler. Målet er, at flere flygtninge og indvandrere skal ind på…

It-folk har noget, som alle andre burde misunde dem: Fællesskaber. Jeg har aldrig mødt samme grad af små og store tætte netværk, der knopskyder i alle…

Verdens største it-forretningssystem, SAP, står foran en stor opgradering. Det kommer til at påvirke mange virksomheder og statslige organisationer.…

Der er mange særlige kulturfænomener i it og tech-verdenen – helt særlig er graden af og udsmykningen af laptops med vinylstickers.

"Man kan frygte, at AI-hypen er en undskyldning for at udskyde og aflyse grøn omstilling." Forbundssekretær i PROSA og it-nørd, Henrik Jacobsen, gør…

Trusselsniveauet har langt oversteget skalaerne og kapaciteten er langt over, hvad almindelige danske virksomheder har til rådighed. Det fortæller…

Sherry og Goran lavede et hobby-projekt med syntetisk data til en konference. Projektet var så godt, at de netop har kastet sig ud i start-up-livet…