"Arbejdsforholdene i spilindustrien varierer enormt meget fra firma til firma og det burde de virkelig ikke," fortæller Mads. Foto: Jakob Boserup.

GAMING

Det hele er lidt stramt lige nu som spilprogrammør

Mads, 33 år, primært programmør og sekundært designer og bestyrelsesmedlem i den ny brancheklub for ansatte i spilbranchen.


Hvad er din tilknytning til/arbejdsområde i spilindustrien?

"Jeg har lavet en masse mods fra en ung alder til World of Warcraft, Warcraft 3 og Counter-strike Maps. Jeg har også siden designet en del regelsæt til brætspil og papir rollespil. Min forbindelse til industrien er primært programmering."

"Det hele er lidt stramt lige nu som spilprogrammør. Selvom programmører plejer at blive betalt mere end de fleste andre stillinge. Uden en programmør er der bogstavelig talt ikke noget spil, så er vi også tit nemme at skifte ud og i virkeligheden underbetalt sammenlignet med vores modstykker i traditionel software."

Spilfirmaer ønsker at hyre fuldtid, men vil også gerne skære omkostninger så meget, som muligt for at nå projekternes deadline.


"Det føles, som om spiludvikling ikke anses som "avanceret" nok eller værd at smide den samme mængde penge efter, og det er på trods af at spilprogrammering er en meget multidisciplinær opgave i simuleringsdomænet. En af de sværeste inden for programmering."

"De stillinger, som ser ud til at få nogenlunde lige løn med software jobs, er shader, netværk og engine- programmering. Alle svære grene inden for branchen."

"Til sidst vil jeg nævne at freelancearbejde er enormt svært at finde i spil­industrien. Det paradoksale i det er, at mange spilfirmaer ønsker at hyre fuldtid, men også gerne vil skære omkostninger så meget, som muligt for at nå projekternes deadline."

Du udfordres konstant på din evne til at skabe kreative løsninger på problemer, din trang til leg, og hvordan man udtrykker det i spil, samt dine logiske færdigheder, på samme tid.

"Arbejdsforholdene i spilindustrien varierer enormt meget fra firma til firma og det burde de virkelig ikke. Det gør det utrolig usikkert og ustabilt at komme ind i industrien og skabe karriere. Det er svært at være god til underholdning altid, hvilket er det spil kategoriseres som, men at komme ind i industrien virker til at handle mere om held end forstand i mange tilfælde og det betyder at finansiering, arbejdsforhold og den generelle kulturelle forståelse for, hvad spil er og kan være bliver nødt til at blive ændret."

"Lige for tiden er det meget populært kun at hyre seniorer. Det gør, at de fleste andre har enormt svært ved at finde arbejde, specielt folk, som lige er kommet ud af skolen."

"Det er ikke holdbart på den lange bane og vil medføre, at industrien på et tidspunkt vil kollapse, da der ikke er investeret nok i nyt talent til at tage senior-udviklernes job."

Læs også:

Spilbranchen er ramt af udfordringer

Sådan kommer du ind i gaming-branchen

Jeg har set mange venner miste deres job

Kriser, fyringer og lave lønninger


Læs også...

Det var en helt ny fornemmelse, da Søren tidligere på året blev ramt af stress, for han havde aldrig oplevet stresssymptomer før. Søren har arbejdet i…

I 1999 havnede Berit Søgaard mere eller mindre tilfældigt i IT-branchen, og hun har arbejdet her lige siden. I dag er hun compliancedirektør i Visma,…

Nettet er proppet til randen med websider, som kan hjælpe dig med det ene eller andet eller har så nørdet viden, at de med fordel kan besøges.

Unge tech-folk fortæller om deres håb og drømme for fremtiden. Danske virksomheder kigger mod et tysk eksporteventyr. Forfatter sætter spot på Kina og…

26-årige Francesca Tremulo rejste til Danmark fra Italien for tre år siden for at realisere drømmen om en fremtid i spilbranchen. Hun er uddannet…

Kinas tech fungerer og er udviklet i benhård konkurrence til at være bedst og billigst. Talentmassen er enorm, og der er prestige og attraktive…

Alberte Viendahl er 25 år og har læst multimediedesign på KEA. Hun er blevet vild med at kode og nørde, og nu vil hun gerne tage en top up-uddannelse…

Benjamin Elias Harris er 27 år, og han har gået på datamatikerlinjen på KEA. Han startede egentlig med at læse engelsk på Københavns Universitet, men…

28-årige Yousra Diab arbejdede i flere år som socialrådgiver, inden hun tog springet og startede på datamatikeruddannelsen. Det har været svært at…

26-årige Sophie Ankjær Andersen har læst multimediedesign på KEA. Hun drømmer om, at hun i fremtiden skal tage sit arbejde med til Bali og arbejde…