Hvad ser du som de største udfordringer for it-/tech-medarbejderne i branchen?
"Crunch-kulturen, som ikke er unik for spilindustrien, er helt sikkert et af de mest almindelige problemer. Spil tager lang tid at lave, og det, vi ofte ser ske, er, at når deadlines nærmer sig, er alle pludselig i overgear. Medarbejdere har lange arbejdsdage under et stort pres og får sjældent (hvis nogensinde) overtidsbetaling til gengæld."
"En anden udfordring er ejerskab over personlige projekter. Mange spilvirksomheder har klausuler i deres kontrakter, der siger, at alt, hvad en medarbejder laver, er virksomhedens ejendom, hvilket afskrækker medarbejdere fra at forfølge hobbyprojekter eller deltage i game jams."
Finansiering har stor indflydelse på jobsikkerhed og tilgængelighed, og i Danmark er finansieringspuljen til spil lille.
"Nyuddannede eller folk, der på anden måde er nye i branchen, løber også ind i problemet med mangel på begynderjob."
"De fleste virksomheder leder efter medarbejdere på mellem- og seniorniveau, hvilket gør det meget svært at komme ind i branchen overhovedet, og det har resulteret i, at nogle nyuddannede vælger at danne deres egne virksomheder bare for at få den erfaring, de har brug for at få et job i et spilstudie."
"Endelig, og det, jeg betragter som den største udfordring for spilindustrien som helhed, er finansiering. Den måde, vi i dag finansierer spil på, har stor indflydelse på jobsikkerhed og tilgængelighed, og i Danmark er finansieringspuljen til spil lav."
Vi er en lille industri, så alle kender alle. Men hvad der måske er mere specielt end det, er, hvor støttende vi har en tendens til at være over for hinanden.
"I de sidste par år har jeg set mange af mine venner miste deres job. Jeg har set dem kæmpe for at blive ansat. De, der har fundet job i branchen, skal derefter kæmpe med mangel på forfremmelsesmuligheder eller tage ulønnede stillinger eller stillinger, der kun eksisterer i løbet af et projekt."
"Jeg meldte mig frivilligt til bestyrelsen for Game Workers Guild, fordi jeg har haft det privilegium at møde nogle af de mest legesyge, passionerede og talentfulde mennesker gennem denne fælles kærlighed til at lave spil, og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe med at skabe en blomstrende og sund industri for os alle."
Læs også:
Spilbranchen er ramt af udfordringer
Sådan kommer du ind i gaming-branchen