"Jeg har haft det privilegium at møde nogle af de mest legesyge, passionerede og talentfulde mennesker gennem denne fælles kærlighed til at lave spil," fortæller Lani, der er spildesigner. Foto: Jakob Boserup

GAMING

Jeg set mange af mine venner miste deres job

Lani, 36 år, spildesigner, emigreret fra USA og bestyrelsesmedlem i den ny brancheklub for ansatte i spilbranchen.


Hvad ser du som de største udfordringer for it-/tech-medarbejderne i branchen?

"Crunch-kulturen, som ikke er unik for spilindustrien, er helt sikkert et af de mest almindelige problemer. Spil tager lang tid at lave, og det, vi ofte ser ske, er, at når deadlines nærmer sig, er alle pludselig i overgear. Medarbejdere har lange arbejdsdage under et stort pres og får sjældent (hvis nogensinde) overtidsbetaling til gengæld."

"En anden udfordring er ejerskab over personlige projekter. Mange spilvirksomheder har klausuler i deres kontrakter, der siger, at alt, hvad en medarbejder laver, er virksomhedens ejendom, hvilket afskrækker medarbejdere fra at forfølge hobbyprojekter eller deltage i game jams."

Finansiering har stor indflydelse på jobsikkerhed og tilgængelighed, og i Danmark er finansieringspuljen til spil lille.


"Nyuddannede eller folk, der på anden måde er nye i branchen, løber også ind i problemet med mangel på begynderjob."

"De fleste virksomheder leder efter medarbejdere på mellem- og seniorniveau, hvilket gør det meget svært at komme ind i branchen overhovedet, og det har resulteret i, at nogle nyuddannede vælger at danne deres egne virksomheder bare for at få den erfaring, de har brug for at få et job i et spilstudie."

"Endelig, og det, jeg betragter som den største udfordring for spilindustrien som helhed, er finansiering. Den måde, vi i dag finansierer spil på, har stor indflydelse på jobsikkerhed og tilgængelighed, og i Danmark er finansieringspuljen til spil lav."

Vi er en lille industri, så alle kender alle. Men hvad der måske er mere specielt end det, er, hvor støttende vi har en tendens til at være over for hinanden.


"I de sidste par år har jeg set mange af mine venner miste deres job. Jeg har set dem kæmpe for at blive ansat. De, der har fundet job i branchen, skal derefter kæmpe med mangel på forfremmelsesmuligheder eller tage ulønnede stillinger eller stillinger, der kun eksisterer i løbet af et projekt."

"Jeg meldte mig frivilligt til bestyrelsen for Game Workers Guild, fordi jeg har haft det privilegium at møde nogle af de mest legesyge, passionerede og talentfulde mennesker gennem denne fælles kærlighed til at lave spil, og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe med at skabe en blomstrende og sund industri for os alle." 

Læs også:

Spilbranchen er ramt af udfordringer

Sådan kommer du ind i gaming-branchen

Det er lidt stramt som programmør lige nu

Kriser, fyringer og lave lønninger


Læs også...

Det seneste halve år har PROSA oplevet, at antallet af henvendelser om opsigelser overstiger antallet af ansættelseskontrakter. ”Det er nyt og uvant,…

Kommissionens udspil omkring at gøre EU førende inden for AI-udvikling blev offentliggjort 9. april. Der skal blandt andet oprettes AI-gigafabrikker…

I 2026 åbner SDU et nyt campus i Vejle, som skal have fokus på IT- og STEM-uddannelser. Nu har uddannelses- og forskningsministeren godkendt de første…

Meta vil udvide begrænsningerne i de ungdomskonti til Instagram, som virksomheden indførte i blandt andre USA, Canada og England i efteråret. Samtidig…

Surrogatmødre, medforældre og stedbørnsadoptanter får nu udvidede muligheder for at holde barsel. Læs om de nye regler her.

PROSA oplever en stigning blandt især mandlige medlemmer, der opsiges enten i forbindelse med, at de fremsætter ønske om afholdelse af forældreorlov,…

Netcompany har alle de rette kontakter og kontrakter med det offentlige Danmark, men det sker desværre ofte på bekostning af de ansatte. ”Der er for…

Peter var glad og spændt, da han landede sit første job i IT-branchen – en ansættelse i Netcompany. Men nu, et halvt år senere, er han ved at brænde…

Fredag den 4. april er det 50 år siden, at Bill Gates og Paul Allan stiftede virksomheden Microsoft. De gjorde hjemmecomputeren (desktop) til…

Der mangler et opgør og nye alternativer til techgiganternes forretningsmodel, som fremmer hadtale. Tag jer sammen og kom i gang, lyder det fra Maia…