Benhård konkurrence
”Der er benhård konkurrence. Det er svært at tjene penge for andre end de helt store, og alle går efter et one-hit-wonder, men det sker sjældent. Der er 14.000 nye spil på Steam om året og hundreder nye dagligt i App-Store”.
Det fortæller Kristian Hedeholm. Han har arbejdet i spilbranchen siden 2009, hvilket er en sjældenhed, da mange brænder ud efter få år.
Ifølge ham er det en branche præget krævende deadlines, en underskov af firmaer, som vrider de sidste dråber arbejde ud af de ansatte, dog uden at ordentlig løn eller betaling af overarbejde følger med, og i det hele taget en udbredt kynisk ”hvis spil er din passion, og du gerne vil arbejde med det, så find dig i vilkårene”-indstilling.
”Det er ikke sådan alle steder, og det er blevet bedre. Der, hvor jeg arbejder, er der gode og ordnede forhold, og det ser vi da heldigvis også andre steder i spilbranchen. Men ja, der er stadig mange arbejdspladser med junglelov og dårligere forhold og lønninger, end i den øvrige it-branche. Det skal vi have rettet op på”, siger 35-årige Hedeholm, der er senior game engineer hos Sybo.
Brancheklub vil ændre vilkår
Derfor glæder han sig også over, at ansatte i spilbranchen har samlet sig i brancheklubben Games Workers Guild, for endelig at tage livtag med de dårlige forhold og sikre bedre arbejdspladser og -miljø.
Kristian Hedeholm er selv en del af bestyrelsen i den nystartede klub.
”Det kunne aldrig have ladet sig gøre at samle os, hvis ikke spilbranchen samtidig var så fantastisk, når det handler om netværk og socialt samvær blandt de ansatte og på tværs af firmaer. Vi er næsten som en familie. Og i øvrigt en global familie, for der er mange nationaliteter, som arbejder med spiludvikling i Danmark. Alle kender alle, brænder for spil, så vi netværker, nørder, snakker sammen, mødes og brænder af enorm kreativ energi og passion for spil”, siger han.
Udfodringerne:
Det er især følgende udfordringer, som præger spilbranchen:
★ Hidtil manglende finansiering af spiludvikling (eksempelvis kun 15 millioner kroner fra Det danske Filminstitut, det samme som der er afsat til debuterende dokumentarinstruktører af film. Det er ud af en pulje til film på 500 millioner).
★ En branche, hvor mange lever fra projekt til projekt.
★ Manglende ansættelse af juniorudviklere. Der en flaskehals, hvor firmaerne helst kun ansætter fuldt erfarne seniorudviklere, så talentplejen halter, og fremtiden rammes.
★ Manglende overenskomster, dårlige arbejdsforhold og lønninger, som ligger under niveauet i det øvrige it-branche.
★ Stress, udbrændthed og nedslidning – mange forlader branchen tidligt, og derfor erfaringstab, samtidig med manglende talentudvikling.
★ Manglende rettigheder til de spil, som udviklere har været med til at udvikle.
★ Konsekvenserne af AI. En del firmaer risikerer måske i første omgang at lade sig besnære af mulighederne for at spare arbejdskraft og dermed penge ved at fyre it-folk og benytte AI i stedet. Det er global bekymring, hvor store investeringer i kunstig intelligens i første bølge betales ved at fyre.
Tvivl om forretningsmodellen
Spilbranchen står ifølge udvikleren ved en skillevej, der også handler om forretningsmodel. Er Steam-modellen den rette? Eller vil nye abonnementsordninger og spillere som Netflix forandre markedet? Penge er der nok af, men hvordan skal de bedst tjenes og fordeles ud på firmaer.
Han vil ikke tale om krise, men om bekymring, der også handler om at finde de rette ben at stå på:
”Vi er måske nødt til at lære, om hvordan man driver forretning, og at man ikke altid kan kredse uendeligt om at skabe noget nyt og fantastisk. Det skal også afsluttes og ud over rampen”, siger Kristian Hedeholm.
Passionens bagside
”Vi skyder måske også os selv lidt i foden, fordi passionen er større end kravene til ordentlige forhold. Vi er her, fordi vi har drømt om at arbejde med noget, vi selv elsker og brænder for. Det er sådan set en drøm. Derfor har vi også de fantastiske fællesskaber og netværk,” fortsætter Kristian Hedeholm.
”Jeg tror, at vi i spilbranchen skal lære det, og er ved at lære det. Det er måske svært, fordi vi har en kolossal faglighed og kærlighed til det, vi laver. Vi vil gerne imponere hinanden og os selv. Det er nok en af de eneste brancher, hvor de mennesker som udvikler og laver produktet, selv er hardcore brugere af det, og derfor også ser sig selv som slutbrugeren. Barren er derfor sat meget højt, og vi er måske klar til at gå meget langt, og sælge os meget billigt for at få lov til at være med”, fastslår han.
Læs også:
Sådan kommer du ind i gaming-branchen
Jeg har set mange venner miste deres job