Digitaliseringsminister Caroline Stage har sammen med kulturminister Jakob Engel-Schmidt sendt et brev til Google, hvor de beder tech-giganten om at stoppe et kritiseret nyhedseksperiment. Foto: Digitaliseringsministeriet/PR

GOOGLE

Minister kritiserer Google: "Det er dybt indgribende"

Et forsøg hos Google betyder, at fagforeninger ikke dukker op i en række brugeres søgeresultater. Situationen rejser kritik både på Christiansborg og hos de berørte forbund, skriver Journalisten.


Et eksperiment fra Google betyder, at en lang række fagforeninger ikke dukker op, når en gruppe forsøgspersoner skriver forbundenes navne i Googles søgefelt. 

Situationen møder nu kritik fra it-ordførere i Folketinget og digitaliseringsministeren, skriver Journalisten.

Historien handler grundlæggende om, at Google har udvalgt 1 pct. af deres brugere, som – ganske ufrivilligt – er blevet en del af tech-gigantens nyhedseksperiment. Forsøgspersonerne får vist andre søgeresultater end Googles øvrige brugere, og eksperimentet går primært på, at nyhedsmedier ikke dukker op. 

Men det viser sig altså, at fagforeningerne 3F, FOA, HK, BUPL og Dansk Journalistforbund heller ikke bliver vist, når forsøgspersonerne søger på de enkelte forbund. 

Hvis man spørger digitaliseringsminister Caroline Stage, bør Google afbryde eksperimentet. 

”Jeg synes, det er dybt indgribende, at helt almindelige borgere ufrivilligt bliver gjort til forsøgsdyr i Googles eksperimenter. Derfor har kulturministeren og jeg også skrevet til Google og bedt dem stoppe deres såkaldte eksperiment,” siger hun til Journalisten. 

De berørte fagforeninger har også kritiseret Googles tilgang. 

”Det er uholdbart, at verdens førende søgemaskine udelukker pædagoger fra at finde relevant viden om arbejdsforhold – det kan handle om barsel, ferie eller andre overenskomstemner – fordi de ikke får relevante søgeresultater,” siger Rikke Houkjær, der er kommunikationschef i BUPL, til Journalisten.

Ministre: Stop det

Allerede i begyndelsen af december var regeringen kritisk over for Googles nyhedseksperiment.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt og digitaliseringsminister Caroline Stage sendte her deres fælles brev til Google, hvor de bad om at få stoppet eksperimentet, der kører i syv europæiske lande. 

Ifølge kulturministeren "gambler" Google med vores demokrati, når de ikke viser nyhedsmedier i brugernes søgninger. 

"Problemet er, at mange danskere bruger Google hver dag til at finde deres nyheder og til at finde rundt på nettet," sagde han ifølge DR til Ritzau og fortsatte: 

"Ved at afskære én procent af befolkningen muligheden for at komme ind på danske nyhedsmedier, så starter man en nyhedstombola, gør danskerne til forsøgsdyr, og man gør det uden at informere dem, der bliver berørt og uden at spørge om lov først."


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.