Onlinereklamer med skjult kryptominedrift

Googles annoncenetværk DoubleClick blev udnyttet af kryptominere til at få adgang til intetanende brugeres computerressourcer.

JavaScript-kode, som er kendt under navnet Coinhive og anvendes til at udvinde kryptovalutaen Monero, var blevet lagt ind i uskyldigt udseende annoncer, der via Doubleclick blev distribueret til et ukendt antal brugere. Når annoncerne blev vist i brugernes browsere, gik to javascripts i gang med at udvinde Monero. Sikkerhedsfirmaet TrendMicro opdagede luskeriet og kontaktede Google, som blokerede for reklamerne med skjult kryptominedrift. I december 2017 udnyttede CPU/GPU-hungrende kryptominere Facebooks Messenger til at sprede Digimine, som også udførte skjult kryptominedrift.

Både Digimine og reklamerne med den skjulte minedrift udgør ifølge TrendMicro ikke en decideret risiko for tab af data eller anden ondsindet opførsel, ud over at begge lægger beslag på computerens beregningskraft. Ifølge websitet ZDNet er der også mobile varianter af kryptomining, hvor den skjulte kryptomining er gemt i uskyldigt udseende apps.


Læs også...

Tre AI-genererede sange toppede i starten af november henholdsvis på Spotify og Bilboard. Samtidig viser ny undersøgelse fra musikstreamingtjeneste,…

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…