Microsofts researchafdeling har analyseret hundredvis af job for at se, hvilke der kan blive påvirket af AI i fremtiden.
"Vores undersøgelse ser på, hvilke jobkategorier, der produktivt kan bruge AI-chatbots," sagde Microsofts seniorforsker Dr. Kiran Tomlinson.
Hun fortsætter:
"Vores forskning viser, at AI understøtter mange opgaver... men indikerer ikke, at den fuldt ud kan udføre en enkelt beskæftigelse."
Studiet, som blev offentliggjort 22. juli, har titlen: "Arbejde med AI: Måling af de erhvervsmæssige konsekvenser af generativ AI"
Her skriver forskerne blandt andet, at:
" Vi analyserer et datasæt med 200.000 anonymiserede og privatlivsrensede samtaler mellem brugere og Microsoft Bing Copilot, et offentligt tilgængeligt generativt AI-system. Vi finder de mest almindelige arbejdsopgaver folk søger AI-hjælp til involverer indsamling af information og skrivning, mens de mest almindelige aktiviteter, som AI selv udfører, er at give information og assistance, skrive, undervise og rådgivning”.
På baggrund af data, har forskerne lavet en liste på de 40 mest udsatte jobfunktioner, når det kommer til kunstig intelligens.
En liste som toppes af oversættere efterfulgt af historikere. Webudviklere, forfattere, sælgere, telemarketingfolk og en lang andre jobfunktioner, som handler om rådgivning og service er også udsatte ifølge studiet.
Ligeså oplister studiet de 40 jobbeskrivelser, som er mindst påvirket af AI, herunder opvasker, vejarbejdere, skibsingeniører og plejeassistenter.