Privatfoto

Perspektiv

Grænser for data

Ny afgørelse fra Datatilsynet sætter grænser for en forretningsmodel, der er baseret på at opsamle oplysninger om den enkelte med henblik på at påvirke adfærd, skriver seniorforsker Rikke Frank Jørgensen.

Datatilsynet har i en ny afgørelse den 11. februar 2020 udtalt alvorlig kritik af DMI’s brug af personoplysninger via bannerannoncer fra Google på dmi.dk. Afgørelsen er vigtig, fordi den sætter grænser for en forretningsmodel, der er baseret på at opsamle oplysninger om den enkelte med henblik på at påvirke adfærd.

Afgørelsen tager blandt andet fat i, hvilke typer oplysninger der overføres til Google, hvem der har en økonomisk interesse i oplysningerne, samt hvilke krav der kan stilles til brugerens samtykke. 

Afgørelsen sætter grænser for en forretningsmodel, der er baseret på at opsamle oplysninger om den enkelte med henblik på at påvirke adfærd
- Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker, Institut for Menneskerettigheder

For det første understreges det, at de oplysninger, der bliver overført til Google, udgør personoplysninger, idet de bruges til at ”vurdere en person, behandle den pågældende på en bestemt måde eller påvirke den pågældendes status eller adfærd”.

Udover cookie-identifikatorer overføres oplysninger om brugerens IP-adresse samt den hjemmeside, den pågældende anmoder om at besøge. Disse oplysningerne bruges til at vurdere, hvilke annoncer der bliver vist for den pågældende.

For det andet fastslår afgørelsen, at formålet med behandlingen af personoplysninger via bannerannoncer er at skabe annonceindtægter. Ved at integrere bannerannoncer på dmi.dk har DMI givet et implicit samtykke til en indsamling og videregivelse af personoplysninger, der er i både DMI’s og Googles økonomiske interesse.

Googles adgang til oplysningerne bruges til at fastlægge ”de registreredes interesser, personlige præferencer og adfærd”, hvilket bidrager til en effektivisering af Googles annoncenetværk (adfærdsbaseret markedsføring) og kommer DMI til gode i form af øgede annonceindtægter.

For det tredje påpeges det, at DMI ved at integrere bannerannoncer på dmi.dk giver Google mulighed for at indhente personoplysninger fra det tidspunkt, hvor brugeren første gang besøger hjemmesiden. Det påhviler derfor DMI at sikre et gyldigt samtykke før denne første dataopsamling.

Den nuværende samtykkeløsning på dmi.dk lever ikke op til lovgivningens krav om gennemsigtighed – blandt andet fordi det kræver et ekstra skridt for brugeren at afslå at give samtykke. Muligheden for at afslå samtykke skal således fremgå lige så enkel og tydelig som muligheden for at give samtykke. Ellers risikerer man, at brugeren ”skubbes i retning af” samtykket, hvilket ikke er lovligt.

Afgørelsen vil betyde, at ejere af både offentlige og private tjenester må revurdere deres dataopsamling, her særligt om de giver brugerne en enkel og tydelig mulighed for at sige nej, inden der opsamles oplysninger om den enkelte.

Det bliver spændende at følge næste skridt. Vil afgørelsen skubbe økosystemet omkring online annoncer i en ny retning? Hvad bliver Googles modsvar? Og hvilke konsekvenser vil det få, hvis digitale tjenester ikke retter ind? Foreløbig er der grund til at rose Datatilsynet for at understrege, at brugernes rettigheder betyder noget i praksis.

 

 


Læs også...

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…

Forskere går sammen med erhvervslivet om et nyt center, der skal understøtte fabrikation af mikrochips i Danmark. Det nye center ligger på DTU, og det…

Som de fleste forhåbentlig ved, så må din arbejdsgiver ikke spørge ind til, hvad du fejler, når du melder dig syg. Men hvis du selv fortæller det,…

Et forsøg hos Google betyder, at fagforeninger ikke dukker op i en række brugeres søgeresultater. Situationen rejser kritik både på Christiansborg og…

Hver dag logger 100 millioner brugere ind på det sociale medie Threads. Mediet er en del af Meta, og det blev lanceret i 2023.

En ny form for IT-uddannelse åbner op for, at flere kan blive softwareingeniører. Næste år kan man nemlig søge ind på en trainee-uddannelse hos VIA…

Google tager syvmileskridt mod kvantecomputeren med chippen Willow, TikTok forurener ifølge undersøgelse mest af sociale medier – lige så meget som…

Hvordan er magthierarkiet i det danske tech-miljø? Det forsøger en ny analyse at give svaret på – og umiddelbart er det ikke tekniske profiler, der…

Nye principper skal sikre, at vi ikke lægger hele vores fremtid i hænderne på tech-giganterne. "Tech-giganterne har primært fokus på teknologiske…

Kommunerne har ikke ressourcer nok, når det gælder IT-sikkerhed, og derfor er de uhyre sårbare. Det viser en ny analyse, som ifølge professor i…