”What makes a great game studio? Great working conditions!”
Det var budskabet fra PROSA, da Cinemateket i København en septemberaften lagde lokaler til et velbesøgt debatmøde om arbejdsvilkårene i spilbranchen.
Konkret var PROSA inviteret til paneldebat sammen med tre spilvirksomheder, brancheforeningen Producentforeningen samt det internationale initiativ Game Workers Unite. Arrangørerne var miljøet omkring Spilbar, der hver anden måned samler spiludviklere i hovedstaden til netværksaktiviteter og inspirationsmøder.
Den brede kreds omkring mødet – og den tætpakkede sal med 150-160 personer – afspejler i høj grad det stigende fokus, som netop arbejdsforhold har fået i branchen det seneste halve år, og som længe har ligget og ulmet.
Spiludvikling i Danmark er både sjovt, spændende og professionelt udfordrende – men mange i branchen har også problemer med lange arbejdsdage og et generelt lavt lønniveau.
Forud for debatmødet havde PROSA både gennemført en undersøgelse blandt medlemmerne i branchen på landsplan og inviteret til medlemsmøder i København og Aarhus.
Undersøgelsen bekræfter en del af antagelserne i forhold til løn og arbejdstid, men viser samtidig, at en del virksomheder er fuldt ud klar over udfordringerne og for eksempel har indført begrænsninger på overtid.
PROSA er nu gået i dialog med en række spilfirmaer omkring udviklingen af fælles standarder og måske en egentlig brancheoverenskomst.
Du kan læse resultaterne af PROSAs undersøgelse på prosa.dk