arbejdsvilkår

PROSA vil have bedre vilkår i spilbranchen

PROSA deltog i et fælles debatmøde om arbejdsvilkårene i spilbranchen.

”What makes a great game studio? Great working conditions!”

Det var budskabet fra PROSA, da Cinemateket i København en septemberaften lagde lokaler til et velbesøgt debatmøde om arbejdsvilkårene i spilbranchen.

Konkret var PROSA inviteret til paneldebat sammen med tre spilvirksomheder, brancheforeningen Producentforeningen samt det internationale initiativ Game Workers Unite. Arrangørerne var miljøet omkring Spilbar, der hver anden måned samler spiludviklere i hovedstaden til netværksaktiviteter og inspirationsmøder.

Den brede kreds omkring mødet – og den tætpakkede sal med 150-160 personer – afspejler i høj grad det stigende fokus, som netop arbejdsforhold har fået i branchen det seneste halve år, og som længe har ligget og ulmet.

Spiludvikling i Danmark er både sjovt, spændende og professionelt udfordrende – men mange i branchen har også problemer med lange arbejdsdage og et generelt lavt lønniveau.

Undersøgelse i branchen

Forud for debatmødet havde PROSA både gennemført en undersøgelse blandt medlemmerne i branchen på landsplan og inviteret til medlemsmøder i København og Aarhus.

Undersøgelsen bekræfter en del af antagelserne i forhold til løn og arbejdstid, men viser samtidig, at en del virksomheder er fuldt ud klar over udfordringerne og for eksempel har indført begrænsninger på overtid.

PROSA er nu gået i dialog med en række spilfirmaer omkring udviklingen af fælles standarder og måske en egentlig brancheoverenskomst.

Du kan læse resultaterne af PROSAs undersøgelse på prosa.dk


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.