Foto: Shutterstock

Sæt fart på din efteruddannelse

Tag selv initiativet

- Du skal ikke forvente, at din chef lægger den store plan for din udvikling. Det sker desværre sjældent, siger Lisa Dalsager, der som jurist i PROSA ofte rådgiver folk i, hvordan man griber en forhandling om efteruddannelse an. Vil du pudse dine evner af, må du selv tage initiativet. Her er juristens tre råd.

Forbered dig
Det vigtigste er, at du forbereder dig ordentligt. Tænk igennem, hvad du vil opnå, og undersøg, hvad kurset eller certificeringen koster, og hvornår du kan deltage i det. Gør det klart, præcis hvad du gerne vil, så din leder har noget konkret med ud fra samtalen.

Puds argumenterne af
Det er vigtigt, at du har argumenterne klar, når du præsenterer dit ønske. Forklar, hvordan det også vil gavne arbejdspladsen, at du får efteruddannelse. Tit er det ikke pengene, men tiden, du er væk, der generer arbejdsgiveren. Men de glemmer, hvad de får ud af, at du har været få dage væk. Nemlig en gladere og klogere medarbejder.

Få det ned på papir
Lav på mødet en klar aftale om, hvad der nu skal ske. Skal du bestille kurset, eller skal chefen vende tilbage inden for kort tid med besked om, hvad der er tid og penge til? Skriv eventuelt en mail til chefen, hvor du takker for mødet og nævner, hvad I aftalte, så du har jeres aftale på skrift.

Går du med efteruddannelsestanker, eller har du brug for en snak om karriere generelt, så kontakt PROSAs karriererådgivere på karriere@prosa.dk Skal du til MUS-samtale eller anden form for udviklingssamtale, så kontakt faglig@prosa.dk og få konkrete forhandlingstips af juristerne.

Du må selv klø på, hvis du skal have kradset efteruddannelse op under neglene. PROSAs årlige undersøgelse af it-folks brug af efteruddannelse viser med al tydelighed, at tid og penge til at dygtiggøre sig ikke ligefrem kommer af sig selv.

Halvdelen af alle it-professionelle har ikke fået så meget som en eneste efteruddannelsesdag betalt af arbejdsgiveren det seneste år, viser opgørelsen. Det er beskæmmende, mener Michael Tøttrup, der som ledelseskonsulent i PROSA beskæftiger sig med netop efteruddannelse.
– Der er brug for at komme ud af den daglige kontekst og hente ny viden. Ny viden som vel at mærke bringes tilbage ind i virksomheden, siger han.

Viden forældes

It-folk, der arbejder på en overenskomst, får markant flere efteruddannelsesdage end dem, der er på individuel kontrakt. Det overrasker ikke Michael Tøttrup, for en overenskomst indeholder typisk aftale om en årlig MUS-samtale, hvor der blandt andet kan tales om efteruddannelse.
Men overenskomst og MUS-samtale er ingen garanti. Du må oftest selv gøre forarbejdet. Det kan være svært at finde tid og overskud i hverdagen til at forholde sig til det mere langsigtede perspektiv, som efteruddannelse er, men indsatsen er givet godt ud, understreger Michael Tøttrup. – Mange it-folks teknologiske viden eller arbejdsfunktion bliver gennem et arbejdsliv forældet, og de skal derfor videreudvikles eller omskoles for ikke selv at blive forældet, siger han.

Statistikken afslører, at programmører og driftsfolk får markant mindst kompetencegivende efteruddannelse.
– Det undrer mig, for det er begge kerneområder inden for professionel it, der udvikler sig enormt. Særligt drift skiller sig ud. Får driftsfolk efteruddannelse er det typisk en certificering. Men udviklingen inden for drift flytter sig væk fra en systemadministratorrolle, der inhouse står for det hele, til en rolle, hvor der skal tages stilling til cloud, til webservices, til centralisering og ofte outsourcing. Det kalder i høj grad på en grundlæggende kompetenceudvikling, som slet ikke sker. Det er bekymrende, siger Michael Tøttrup.

Tid er en mangelvare

Han oplever paradoksalt nok, at arbejdsgiverne gang på gang giver udtryk for, at de prioriterer medarbejdernes kompetencer enormt højt.
– De oplever ikke, at de holder igen. Men de har den udfordring, som også vores medlemmer nævner, at der simpelthen ikke er tid til, at en medarbejder forlader arbejdspladsen i en længere periode, siger Michael Tøttrup.

Derfor er han glad for at kunne konstatere, at brugen af akademi- og diplomuddannelser er stigende. Uddannelserne er blevet reformeret – blandt andet efter stort pres fra PROSA – i retning af flere målrettede moduler.
– Det har gjort det mere relevant for en større del af it-branchen. Det er de færreste, hverken medarbejdere eller ledere, der kan forholde sig til en to-årig uddannelse. Men enkelte moduler, der måske kører over to til fire måneder og er langt mere målrettet konkrete problemstillinger fra hverdagen i arbejdslivet, opleves som langt mere relevant, siger Michael Tøttrup.


Læs også...

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…

Forskere går sammen med erhvervslivet om et nyt center, der skal understøtte fabrikation af mikrochips i Danmark. Det nye center ligger på DTU, og det…

Som de fleste forhåbentlig ved, så må din arbejdsgiver ikke spørge ind til, hvad du fejler, når du melder dig syg. Men hvis du selv fortæller det,…

Et forsøg hos Google betyder, at fagforeninger ikke dukker op i en række brugeres søgeresultater. Situationen rejser kritik både på Christiansborg og…

Hver dag logger 100 millioner brugere ind på det sociale medie Threads. Mediet er en del af Meta, og det blev lanceret i 2023.

En ny form for IT-uddannelse åbner op for, at flere kan blive softwareingeniører. Næste år kan man nemlig søge ind på en trainee-uddannelse hos VIA…

Google tager syvmileskridt mod kvantecomputeren med chippen Willow, TikTok forurener ifølge undersøgelse mest af sociale medier – lige så meget som…

Hvordan er magthierarkiet i det danske tech-miljø? Det forsøger en ny analyse at give svaret på – og umiddelbart er det ikke tekniske profiler, der…

Nye principper skal sikre, at vi ikke lægger hele vores fremtid i hænderne på tech-giganterne. "Tech-giganterne har primært fokus på teknologiske…

Kommunerne har ikke ressourcer nok, når det gælder IT-sikkerhed, og derfor er de uhyre sårbare. Det viser en ny analyse, som ifølge professor i…