NYT LOGO

PROSA – din IT-fagforening

I takt med tiden: PROSA har fået nyt logo og nyt payoff/slogan. Der er tale om en modernisering, som skal signalere endnu tættere bånd til det, som det hele drejer sig om, nemlig IT-faget og de mennesker, som arbejder i IT og tech.


Nej, PROSA har ikke noget med hverken biblioteker eller dansklærerforeninger at gøre.

I IT-fagforeningen kender man kun alt for godt til de misforståelser, som ofte opstår, når folk hører navnet PROSA.

Men et navn er nu engang et navn, og selvom tiden har vasket en del af betydningen væk ”PROgrammører og Systemudviklere i SAs”, så var der engang, hvor det var hele omdrejningspunktet.

I dag – mere end 50 år efter skabelsen – er IT noget helt andet, fundamentalt og allestedsnærværende. Ingen taler om hulkort og edb-systemer.

Men et navn er et navn.

Derfor besluttede PROSAs hovedbestyrelse også i forbindelse med et stort fornyelses- og medlemsvækstprojekt at skrinlægge en navneændring og i stedet fokusere på at signalere IT mere tydeligt og moderne i sit udtryk.

Det udtryk har nu taget form som et nyt logo, der fremover skal danne forbindelse mellem navnet PROSA og IT, efterhånden som det bliver udbredt.
 

Moderne fagforening
”Logoet skal symbolisere, at PROSA er en moderne og fremadskuende fagforening for IT-professionelle. Det er enkelt og moderne, hvilket afspejler vores engagement i teknologisk innovation og digital transformation. Det nye logo er strømlinet og minimalistisk, og det gør logoet genkendeligt og tidssvarende,” fortæller kommunikationschef i PROSA, Grith Enemark.

Hun fortsætter:

”Det mest markante element i logoet er O’et, der er formet som en tænd/sluk-knap eller en “toggle”. Det symboliserer vores forbindelse til den digitale verden og teknologiens centrale rolle i vores medlemmers professionelle liv.”

Grith Enemark har sammen med forbundssekretær Amanda Christiansen været tovholder på projektet med at modernisere PROSAs udtryk. Sidstnævntes indgang er også politisk.

”Logoet viser også vores engagement i det politiske: Teknologi skal forbedre vores verden og være en hjælp i vores alle sammens hverdag. Det arbejder vi også for,” forklarer Amanda Christiansen.
 

Hvorfor hedder det PROSA?

De færreste vil ud fra navnet gætte, at PROSA er en fagforening for IT-folk. Og faktisk fortaber det sig lidt i tågerne, hvorfor det nu helt præcist hedder PROSA. Søger man ivrigt på PROSAs hjemmeside finder man faktisk mindst tre versioner af, hvad forkortelsen PROSA betyder:

1. PRogrammører, Operatører og System-Analytikere

2. PRogrammør, Operatør og systemanalytikere SAmmen­slutningen.

3. PROgrammørernes SAmmen­slutning.

Men det skulle vist stå fast, at det var programmører, systemanalytikere og operatører i flyselskabet SAS, som i 1967 dannede Danmarks første fagforening for edb-folk.

Forklaring følger: Din IT-fagforening
Med et nyt logo følger også klarere farver og et mindre støvet udtryk. Hertil kommer et nyt payoff eller slogan.

Fremover er PROSA således ”Din IT-fagforening”.

”Selve navnet PROSA er ikke selvforklarende. Mange tror, at det er en dansklærer- eller forfatterforening. Derfor har vi har et behov for et skærpet payoff/slogan, som både appellerer til IT-folk, og som forklarer, hvem vi er. Benspændet har været at få et slogan, som forklarer navnet PROSA, og som ikke er så åben for fortolkning. Det skal helt simpelt fortælle, hvem vi er. Medlemmerne har valgt sloganet ”din IT-fagforening/your IT-Union”. Det, synes jeg, er et godt valg, for det forklarer tydeligt, at vi er en fagforening, at vi er for IT-folk, og at det enkelte medlem er i centrum,” fortæller Amanda Christiansen.
 

Endnu mere relevante for IT-folk
Grith Enemark supplerer:

”Med det nye slogan henvender vi os til alle vores medlemmer: Både de medlemmer, som har været en del af fællesskabet i mange år, de nye som skal i gang med deres arbejdsliv, men også alle dem, der ikke kender os endnu. Vi vil jo gerne have så mange IT-folk med i foreningen som muligt. Sammen står vi bare stærkere,” siger hun.

Begge fastslår, at det en mulighed for at præsentere PROSA på en mere tidssvarende og moderne måde, ligesom det er mere i tråd med nutidens designstandarder og teknologiske trends.

”Dermed håber vi selvfølgelig at gøre os mere attraktive for både nuværende og potentielle medlemmer, og det understøtter vores ambition om at blive relevante for endnu flere IT-folk,” siger Grith Enemark.

Ny hjemmeside og bedre afspejling af faget
Logo, farver og slogan vil langsomt blive rullet ud på alt fra web til sociale medier og materiale fra PROSA.

”Jeg håber, at vi inden sommeren 2025 har en ny hjemmeside, så vi står knivskarpe, når vi skal hverve de nye studerende, der starter til efteråret. Jeg er megaspændt på at se både det nye logo og den nye identitet i drift, for jeg synes virkelig, at det afspejler vores stolthed for vores fag og vores fokus på medlemmerne. Det, synes jeg, er et stærkt udgangspunkt for alle PROSAs aktiviteter,” siger Amanda Christiansen.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.