Før beskæftigelsesreformen, der trådte i kraft sidste år, skulle et ledigt medlem selv klare møderne på kommunens jobcenter. Det betød nogle gange, at vores medlemmer gik forvirrede eller nedtrykte derfra, fordi de ikke fik det ud af mødet, som de havde håbet på.
Men med reformen fik vi fra a-kassen lov til at tage med, hvis et medlem ønskede vores assistance. Vi kender reglerne ind og ud og kan på forhånd vejlede medlemmet i, hvordan man kan få det bedste ud af samtalen.
Vores vejledere er meget glade for den mulighed, fordi det giver dem en mulighed for at hjælpe og vejlede medlemmerne på en måde, det ikke har været muligt tidligere. Men det er jo ikke nok, at vi i a-kassen synes, det er sjovt. Det skal jo først og fremmest være til glæde for medlemmerne.
Heldigvis viser en ny undersøgelse om vores deltagelse i samtalerne på jobcentrene, at medlemmerne også er glade for tilbuddet. Vi har fået tilbagemeldinger om, at samtalerne i jobcentrene bliver mere nærværende, dialogbaserede og seriøse, når vi deltager. Vi satser da også stort på opgaven og bruger rigtigt mange ressourcer på at være til stede på stort set alle jobcentrene rundt om i landet. Derfor er vi også ret tilfredse med, at vores ledige er så glade for indsatsen. Faktisk har vi fra 1. juli udvidet vores stab af gode jobkonsulenter med seks nye ansættelser, så vi fremover kan deltage i endnu flere samtaler.