Succes med samtaler i jobcentrene

Før beskæftigelsesreformen, der trådte i kraft sidste år, skulle et ledigt medlem selv klare møderne på kommunens jobcenter. Det betød nogle gange, at vores medlemmer gik forvirrede eller nedtrykte derfra, fordi de ikke fik det ud af mødet, som de havde håbet på.

Men med reformen fik vi fra a-kassen lov til at tage med, hvis et medlem ønskede vores assistance. Vi kender reglerne ind og ud og kan på forhånd vejlede medlemmet i, hvordan man kan få det bedste ud af samtalen.

Vores vejledere er meget glade for den mulighed, fordi det giver dem en mulighed for at hjælpe og vejlede medlemmerne på en måde, det ikke har været muligt tidligere. Men det er jo ikke nok, at vi i a-kassen synes, det er sjovt. Det skal jo først og fremmest være til glæde for medlemmerne.

Heldigvis viser en ny undersøgelse om vores deltagelse i samtalerne på jobcentrene, at medlemmerne også er glade for tilbuddet. Vi har fået tilbagemeldinger om, at samtalerne i jobcentrene bliver mere nærværende, dialogbaserede og seriøse, når vi deltager. Vi satser da også stort på opgaven og bruger rigtigt mange ressourcer på at være til stede på stort set alle jobcentrene rundt om i landet. Derfor er vi også ret tilfredse med, at vores ledige er så glade for indsatsen. Faktisk har vi fra 1. juli udvidet vores stab af gode jobkonsulenter med seks nye ansættelser, så vi fremover kan deltage i endnu flere samtaler.




Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.