To demokrater – hver sin digitale strategi

Kandidater og partier, der er bedst til at segmentere deres vælgere og tale målrettet til de rigtige med en sikker sans for timing, har en utvetydig fordel i ræset mod taburetterne. Og digitaliseringen af kampagnerne vokser. Ifølge amerikanske The Telegraph udgjorde det digitale budget i 2012 1,7 procent af de totale udgifter. I 2016 var det tal steget enormt, til 14,4 procent.

Samtidig voksede annonceringsomkostningerne i tv med hele 13 procentpoint. 40 procent af udgifterne til digitale kampagner (cirka 428 millioner dollars) gik alene til Facebook

Men it er ikke alt. En digital strategi skal tilpasses politikernes hovedbudskab. Selv de bedste it-løsninger og digitale virkemidler kan ikke redde et dårligt produkt.

I forbindelse med de amerikanske primærvalg og præsidentvalget blev flere forskellige bud på digitale valgstrategier, der definerede Bernie Sanders’ og Hillary Clintons kampagner, tydelige.

To demokratiske strategier

Hillary Clinton havde et digitalt team på over 100 ansatte, og hun brugte millioner af dollars på at lave målrettede Facebook-kampagner til unge vælgere. Langt hovedparten af budgettet gik til at mobilisere vælgere i 20’erne. Det er en gruppe, der sjældent dukker op i stemmeboksen i de såkaldte svingstater, som afgør det amerikanske valg: Ohio, Florida, North Carolina, Iowa, New Hampshire og Pennsylvania.

Det var en klassisk segmentering, der analyserer en målgruppe, som målrettet fodres med indhold, der stiller Hillary Clinton i et bedre lys og Donald Trump i et værre. Resultatet var skuffende. Hillary Clinton vandt kun i New Hampshire. Segmenteringen var traditionel, men platformen var digital.

Bernie Sanders’ kampagne modtog flere donationer end nogen primærvalgkampagne i amerikansk historie – og mere end Obamas valgkamp i 2008. Uden opbakning fra Wall Street var kampagnen tvunget til at hente pengene fra ”small donors”. Strategien var at kommunikere tidligt og ofte med støtterne. Al kommunikation skulle være så interaktiv som muligt, og selv hardcore-fundraising skulle være fokuseret på politiske emner. Det førte blandt andet til en fundraising-mail med politiske budskaber, som fik 7 millioner views på Facebook. Linket mellem politisk identitet og donationerne hang tæt sammen. 

Efter New Hampshire-sejren i primærvalget tematiserede Sanders eksplicit donationerne som politisk modmagt til etablissementet, som han advarede mod, ville gøre, hvad det kunne, for at knække hans kampagne. Det udløste rekordhøje bidrag på 6.300.000 dollars og kan forklares ved, at enkelte støtteopfordringer var direkte indskrevet i den politiske fortælling: En politisk revolution af de almindelige arbejdende amerikanere, som tager magten fra de rige i Wall Street.


Læs også...

Hvor langt skal du egentlig acceptere at skulle transportere dig ekstra, når dit arbejdssted flytter? Læs med her.

Stor jubel i Landstingssalen på Christiansborg, da høring om datasuverænitet langt hen ad vejen handlede om at smide big tech på porten og lukke…

Arbejdsgiver har ansvar for at sikre arbejdsmiljøet ved hjemmearbejde. Det fastslår en ny afgørelse fra Højesteret, hvor en kvinde kom til skade under…

Kvinder tjener i snit 12,6 procent mindre end mænd, og kvinders pensionsopsparing er 26 procent mindre end mænds. Det er to af de kedelige facts, som…

Der er tilfredshed i PROSA, efter at PET-lovændring er udskudt. IT-fagforeningen sendte forleden et åbent brev til justitsministeren, som påpegede…

Vi har hørt det uendelig mange gange: Der mangler kvinder i tech. Og vi får gang på gang at vide, at det er et problem, at piger ikke er interesserede…

Big tech er ved at kvæle rigtige fællesskaber med zombie-scrolling. Den faglige kamp har brug for, at de unge møder op og giver en injektion af…

Behandling eller undersøgelser mod barnløshed sidestilles med almindeligt sygefravær, og som funktionær har du derfor også ret til fri med løn for at…

Arbejdsmiljøet hos den danske IT-gigant er så problematisk, at de IT-professionelles fagforening nu advarer unge mod ansættelse. ”Det er prestige over…

Den danske IT-branche omsatte for knap 330 milliarder kroner sidste år, hvilket er rekord. Fremgangen sker til trods for, at det samlede antal ansatte…