Apples øverste chef Tim Cook.

Apples øverste chef Tim Cook. Foto: Ritzau Scanpix

overvågning

Åben krig om tracking

Apples nye App Tracking Transparency giver mulighed for at fravælge tracking - og voldsomme panderynker hos Facebook.

Mange reklamebureauer og app-udviklere så skriften på væggen, da Apple for nylig sendte sin App Tracking Transparency ud på iPhones, iPads og Apple TV i forbindelse med iOS 14.5 opdateringen.

Men at skriften ligefrem ville stå med kæmpestore blokbogstaver, kom alligevel bag på selv de værste pessimister.

Opdateringen fra Apple giver brugerne mulighed for at fravælge tracking på tværs af apps, ligesom den enkelte app skal indhente tilladelse til at indsamle data fra brugerne i hvert enkelt tilfælde.

Og den mulighed har amerikanske iPhone-brugere taget godt imod.

Ifølge Flurry Analytics, der er ejet af Verizon og angiveligt bliver benyttet i flere end en million apps, fravælger hele 96 procent af de amerikanske brugere tracking, skriver Ars Technica.

På globalt plan er det 88 procent, der siger nej tak til tracking.

“Vi giver kontrollen til brugeren. Ikke til Apple, ikke til et andet selskab, men til brugeren, hvor den hører hjemme”
- Tim Cook, direktør i Apple

Inden Apple sendte sin opdatering på gaden, gættede eksperter på, at 40 procent ville acceptere tracking, men virkeligheden er altså en helt anden, og det skaber rystelser i blandt andre Facebook og Google, der har protesteret voldsomt mod Apples initiativ, skriver Ars Technica.

Facebooks forretningsmodel er bygget op på at indsamle så mange data som muligt om brugerne for at ramme dem med målrettet markedsføring.

Facebook indrykkede sågar helsidesannoncer i landsdækkende amerikanske aviser, hvor de anklagede Apple for at ville skade ikke bare Facebook, men også små virksomheder over hele verden.

Den anklage har Apples øverste direktør Tim Cook fejet af bordet sammen med en svidende kritik af Facebooks forretningsmodel.

”Selv hvis det kun er lille antal mennesker, der ikke ønsker at blive tracket, så er det stadig værd at gøre, for de mennesker skal have valget, om de vil trackes eller ej”, sagde Tim Cook, da Apple præsenterede sit seneste regnskab.

Facebook har ligesom alle andre været nødt til at acceptere Apples App Tracking Transparency for ikke at blive smidt ud fra Apples App Store.


Læs også...

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding. 

Bastian, 21 år, studerer multimediedesign.

Det er 3 år siden, at ChatGPT og med den hækbølgen af lignende sprogmodeller åbnede en ny verden for studerende, skolebørn og alle os andre i forhold…