Mange reklamebureauer og app-udviklere så skriften på væggen, da Apple for nylig sendte sin App Tracking Transparency ud på iPhones, iPads og Apple TV i forbindelse med iOS 14.5 opdateringen.
Men at skriften ligefrem ville stå med kæmpestore blokbogstaver, kom alligevel bag på selv de værste pessimister.
Opdateringen fra Apple giver brugerne mulighed for at fravælge tracking på tværs af apps, ligesom den enkelte app skal indhente tilladelse til at indsamle data fra brugerne i hvert enkelt tilfælde.
Og den mulighed har amerikanske iPhone-brugere taget godt imod.
Ifølge Flurry Analytics, der er ejet af Verizon og angiveligt bliver benyttet i flere end en million apps, fravælger hele 96 procent af de amerikanske brugere tracking, skriver Ars Technica.
På globalt plan er det 88 procent, der siger nej tak til tracking.
“Vi giver kontrollen til brugeren. Ikke til Apple, ikke til et andet selskab, men til brugeren, hvor den hører hjemme”
Inden Apple sendte sin opdatering på gaden, gættede eksperter på, at 40 procent ville acceptere tracking, men virkeligheden er altså en helt anden, og det skaber rystelser i blandt andre Facebook og Google, der har protesteret voldsomt mod Apples initiativ, skriver Ars Technica.
Facebooks forretningsmodel er bygget op på at indsamle så mange data som muligt om brugerne for at ramme dem med målrettet markedsføring.
Facebook indrykkede sågar helsidesannoncer i landsdækkende amerikanske aviser, hvor de anklagede Apple for at ville skade ikke bare Facebook, men også små virksomheder over hele verden.
Den anklage har Apples øverste direktør Tim Cook fejet af bordet sammen med en svidende kritik af Facebooks forretningsmodel.
”Selv hvis det kun er lille antal mennesker, der ikke ønsker at blive tracket, så er det stadig værd at gøre, for de mennesker skal have valget, om de vil trackes eller ej”, sagde Tim Cook, da Apple præsenterede sit seneste regnskab.
Facebook har ligesom alle andre været nødt til at acceptere Apples App Tracking Transparency for ikke at blive smidt ud fra Apples App Store.