Apples øverste chef Tim Cook.

Apples øverste chef Tim Cook. Foto: Ritzau Scanpix

overvågning

Åben krig om tracking

Apples nye App Tracking Transparency giver mulighed for at fravælge tracking - og voldsomme panderynker hos Facebook.

Mange reklamebureauer og app-udviklere så skriften på væggen, da Apple for nylig sendte sin App Tracking Transparency ud på iPhones, iPads og Apple TV i forbindelse med iOS 14.5 opdateringen.

Men at skriften ligefrem ville stå med kæmpestore blokbogstaver, kom alligevel bag på selv de værste pessimister.

Opdateringen fra Apple giver brugerne mulighed for at fravælge tracking på tværs af apps, ligesom den enkelte app skal indhente tilladelse til at indsamle data fra brugerne i hvert enkelt tilfælde.

Og den mulighed har amerikanske iPhone-brugere taget godt imod.

Ifølge Flurry Analytics, der er ejet af Verizon og angiveligt bliver benyttet i flere end en million apps, fravælger hele 96 procent af de amerikanske brugere tracking, skriver Ars Technica.

På globalt plan er det 88 procent, der siger nej tak til tracking.

“Vi giver kontrollen til brugeren. Ikke til Apple, ikke til et andet selskab, men til brugeren, hvor den hører hjemme”
- Tim Cook, direktør i Apple

Inden Apple sendte sin opdatering på gaden, gættede eksperter på, at 40 procent ville acceptere tracking, men virkeligheden er altså en helt anden, og det skaber rystelser i blandt andre Facebook og Google, der har protesteret voldsomt mod Apples initiativ, skriver Ars Technica.

Facebooks forretningsmodel er bygget op på at indsamle så mange data som muligt om brugerne for at ramme dem med målrettet markedsføring.

Facebook indrykkede sågar helsidesannoncer i landsdækkende amerikanske aviser, hvor de anklagede Apple for at ville skade ikke bare Facebook, men også små virksomheder over hele verden.

Den anklage har Apples øverste direktør Tim Cook fejet af bordet sammen med en svidende kritik af Facebooks forretningsmodel.

”Selv hvis det kun er lille antal mennesker, der ikke ønsker at blive tracket, så er det stadig værd at gøre, for de mennesker skal have valget, om de vil trackes eller ej”, sagde Tim Cook, da Apple præsenterede sit seneste regnskab.

Facebook har ligesom alle andre været nødt til at acceptere Apples App Tracking Transparency for ikke at blive smidt ud fra Apples App Store.


Læs også...

Der mangler et opgør og nye alternativer til techgiganternes forretningsmodel, som fremmer hadtale. Tag jer sammen og kom i gang, lyder det fra Maia…

Hatespeech, antifeminisme og manosfære er blevet forrygende forretningsmodeller for influencers på sociale medier. De har fået godt tag i unge mænd…

Tobias Fonsmark har aldrig før oplevet så stor interesse for datasikkerhed og open source. På tværs af europæiske grænser vokser nye initiativer frem.…

To danske forskere har fået 21 millioner kroner til at etablere det første center i verden, som skal forske i effekterne, når kunstig intelligens…

Er din arbejdsgiver blevet opkøbt af en anden virksomhed? Her vil du som ansat have nogle særlige rettigheder – bliv klogere her.

Sven Uhrenholdt Frenzel er 31 år og arbejder som systemarkitekt hos Banedanmark.

Tusindvis af børn og unge ser med, når William Karlberg og hans kolleger tager politiuniformen på og livestreamer en gamingaften eller lægger en…

PROSA kæmper for en 30 timers arbejdsuge, for det vil komme både den enkelte, virksomhederne og samfundet til gode. Samtidig trænger fagforeningerne…

Vores samfund er ikke gearet til en 30 timers arbejdsuge, og derfor risikerer medarbejdere på nedsat tid at komme i problemer, hvis de på et tidspunkt…

"Arbejd, arbejd!" synger Bikstok Røgsystem intenst. Men er sandheden, at vi skal arbejde mer', mer' og endnu mer'? I øjeblikket er vores arbejdsliv…