Portræt af Marie Johnsen

Foto: Magnus Møller

systemfejl

”Det er et parallelsystem, hvor du bare skal overholde reglerne, mens du selv fikser dit liv”

Marie Johnsen er sociolog og har arbejdet med udsatte unge. I dag er hun socialfaglig konsulent i Københavns Kommune.

En dag slog lynet ned i Marie Johnsens liv.

– I 2014 arbejdede jeg hos en privat aktør med udsatte ledige. Så blev jeg skilt. Tæppet blev trukket væk under mig, og jeg brød sammen, fortæller hun.

Marie Johnsen reagerede ved at arbejde videre og forsøge at få styr på livet, men en dag betalte hun prisen for sin standhaftighed.

– Jeg mødte klokken 9.00 om morgenen første dag efter ferien. Klokken 12 havde jeg ondt over det hele. Jeg forsøgte at arbejde videre på smertestillende. Jeg var megabelastet af sorg og stress, fortæller hun.

Marie Johnsen blev sygemeldt og troede, hun bare skulle have en pause. Men hun endte med at være sygemeldt i 10 uger.

– Det var funktionelle smerter. En neurologisk tilstand i hjernen, siger hun.

Jeg er ikke kommet tættere på arbejds­markedet overhovedet på grund af jobcentret
- Marie Johnsen

På dette tidspunkt går jobcentret i aktion, fordi der skal laves en plan for tilbagevending til arbejdsmarkedet – en såkaldt mulighedserklæring.

Planens præmis er, at du skal lægge flere og flere timer på hver uge.

– Udgangspunktet er, at de tror, at folk ikke vil, og man skal hele tiden forklare og underbygge, at man er syg. Men når du har en arbejdsidentitet, så vil du jo gerne. Problemet er, at du er nødt til at give op. Man bør have lov at gøre det i et tempo, som er dit eget. Men alt i jobcentret er ydrestyret, forklarer Marie Johnsen og fortsætter:

– Det er de færreste mennesker, der ikke gerne vil have et meningsfuldt liv. Jeg har ikke mødt nogen af dem nogensinde. Jeg har siddet med hærdebrede mænd på 38 år, hvis største sorg er, at de ikke har kunnet få et job. Leve det normale liv.

Du skal hele tiden tilfredsstille jobcentret, hvilket tager meget tid og energi
- Marie Johnsen

Tema:

Denne artikel er en del af et tema om jobcentre:

Kontrol, mistillid og straf

”Det er et parallelsystem, hvor du bare skal overholde reglerne, mens du selv fikser dit liv”

”Jeg fik mere ud af det i de perioder, hvor jeg ikke skulle stå skoleret i jobcentret”

”Det er kun mig selv, jeg har at takke for, at jeg er kommet videre”

 

Hun mener, at mødet med systemet er dømt til at slå fejl for de fleste:

– Det er helt forkert. Jobcentret har den dér mistænkeliggørelse og kontrol indbygget. Du er som en sne­plov i en bunke sne. Du kører alt, hvad du kan, og hjulene snurrer rundt. Men hvis du i stedet satte farten ned, ville du måske kravle hen over forhindringen. Systemet understøtter ikke løsningen, siger hun.

– Hvis man bare kunne få fred og ro til at styre sit forløb selv, så ville det måske gå hurtigere. Men du skal hele tiden tilfredsstille jobcentret, hvilket tager meget tid og energi.

På et tidspunkt træffer Marie Johnsen en afgørende beslutning. Hun siger op.

– Psykologer hjalp mig med at forstå, at jeg ikke skulle have så travlt, som jobcentret sagde. Jeg gik jo ned, hver gang jeg forsøgte at leve op til jobcentrets forventninger og krav. Og så begyndte min psykolog at tale om flexjob. Det ville jeg først ikke. Jeg ville tilbage i fuld tid. Jeg har min arbejdsidentitet. Men det var det rigtige. Du kan jo selv styre, om du vil på fuld tid senere. Jeg har 16 timer om ugen og en løn, jeg kan leve af. Og jeg skal ikke stå til regnskab hele tiden. Jeg styrer selv. Det er så godt, siger hun.

Hvad er dit råd, hvis systemet skulle være bedre?

– Der er så megen inkompetence i jobcentrets måde at håndtere dig på. Jeg er ikke kommet tættere på arbejdsmarkedet overhovedet på grund af jobcentret.

Hvad er dit råd til mennesker, der rammes af ledighed?

– Øv dig i at sige, at det ikke skal give mening. Det er et parallelsystem, hvor du bare skal overholde reglerne, mens du selv fikser dit liv.


Læs også...

Med Christina Egelund som ny Uddannelses-, forsknings- og digitaliseringsminister er der lagt op til at vi får en tiltrængt strategi for, hvordan AI…

Du burde måske kende Alex Bores. For Big Tech kender ham, de frygter ham, og har lavet en super PAC, hvor de bruger millioner af dollars på tilsværte…

Hvis ikke vi vidste det før, så ved vi det nu. AI er rå geopolitiske muskler, som magtspillere helst holder til kroppen. Det lærte vi, da Anthropic i…

Nye AI-værktøjer kan generere apps og hjemmesider på få minutter. For UX-designere flytter arbejdet sig derfor fra at tegne alt selv til at vurdere,…

Når medarbejdere hele tiden skal vurdere AI-output, kan gevinsten hurtigt blive afløst af mental tåge, flere fejl og sværere beslutninger. Det kræver…

AI-agenter ændrer spillereglerne: Derfor skal virksomheder bygge anderledes

Jeanette Falk er assistant professor ved Department of Computer Science og vokset op med Doom og GTA, og vil bruge sin kærlighed til spil og viden om…

AI-agenter, særligt Claude Code fra Anthropic, har de seneste måneder forandret Juri Jensens måde at arbejde på. Han har arbejdet med IT siden…

Live coding vender god programmeringspraksis på hovedet: Her skrives koden direkte foran publikum, mens fejl, improvisation og fælles fumlen bliver en…

Det er en forpustet og bekymret tid for mange i IT-branchen. Måske fordi der er en følelse af, at toget kører nu, når det handler om at mestre og gøre…