Perspektiv

EU i klemme mellem techgiganter og ytringsfrihed

”Det er fortsat techgiganterne, der suverænt sætter grænserne for ytringsfriheden online", skriver Rikke Frank Jørgensen, der er seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder.

EU-Kommissionen præsenterede i december sit længe ventede udspil til en lovpakke, der skal regulere techgiganternes magt i Europa.

Lovpakken indeholder en forordning om digitale tjenester (Digital Services Act), og en forordning om det digitale marked (Digital Markets Act). Den første handler om platformenes håndtering af ulovligt indhold, mens den anden handler om at skabe fair konkurrencevilkår.

Med forordningen om digitale tjenester stilles en række nye krav til platformenes praksis, når de fjerner indhold. Et af kravene er, at sletningen begrundes overfor brugeren. Dette gælder både for ulovligt indhold og for lovligt indhold, der fjernes, fordi det strider mod platformenes fællesskabsregler.

Det er fortsat techgiganterne, der suverænt sætter grænserne for ytringsfriheden online
- Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker, Institut for Menneskerettigheder

Der skal også være mulighed for at klage over indhold, der er taget ned – og der er skærpede krav til gennemsigtighed, når virksomhederne bruger algoritmer og målrettet markedsføring.

Der stilles samtidig krav til de store virksomheder om at gennemføre årlige risikovurderinger og at åbne sig for inspektion, samtidig med at der etableres nationale tilsyn, der skal overse reglernes overholdelse.

Det er alt sammen positivt, og rettighedsmæssigt stiller det borgerne stærkere over for techgiganterne.

Det er også fint, at reglerne – ligesom EU’s persondataregler – tager en risikobaseret tilgang, så kravene til techgiganterne er markant større end kravene til små tjenester. Jo større magt, jo større ansvar.

Så selvom EU's nye udspil på mange punkter er ambitiøst, så mangler det at sikre en effektiv beskyttelse af ytringsfriheden.

En opfordring til de danske politikere er derfor, at de i forbindelse med forhandlingen og gennemførelsen af den nye lovpakke får fastsat regler, der sikrer, at beskyttelsen af ytringsfriheden også gælder på techgiganternes platforme.

Samtidig indføres sanktioner, således at virksomheder, der systematisk undlader at overholde reglerne, kan pålægges bøder på op til seks procent af deres årlige omsætning.

Med udspillet anerkender kommissionen, at platformene i dag har en kolossal magt over den offentlige samtale. Problemet med forslaget er imidlertid, at det fortsat er techgiganterne, der suverænt sætter grænserne for ytringsfriheden online. Det er dem, der skal vurdere, om indhold er ulovligt og derfor skal tages ned.

Her skal de træffe millioner af afgørelser på kort tid uden nogen form for uafhængig kontrol af, hvorvidt de rammer rigtigt – og med udsigt til bøder, hvis de ikke handler hurtigt nok. Derudover kan de med basis i deres fællesskabsregler fortsat tage hvad som helst ned.


Læs også...

Tre AI-genererede sange toppede i starten af november henholdsvis på Spotify og Bilboard. Samtidig viser ny undersøgelse fra musikstreamingtjeneste,…

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…