Tech forandrer sig hurtigt på arbejdsmarkedet lige nu og HYF ændrer derfor curriculum, og satser fremover på specialisering af backend-udviklere, dataanalytics, AI Masterclasses og cloudservices. Foto: Jakob Boserup.
IT-landskabet forandrer sig hastigt i disse år, hvis ikke ligefrem måneder.
Herunder også jobmarkedet, og de kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
Drivkraften er den generative AI, som for alvor slog hul i lydmuren med ChatGPT i efteråret 2022, og lige siden har rullet stadig bedre og hurtigere ud i folks hverdag og virksomheders måde at arbejde på.
Det betyder også, at det kan være mere end svært at forudsige, hvilke kompetencer virksomheder efterspørger i fremtiden eller bare om et år. Specielt når det handler om IT.
Og helt specielt, når det som nonprofitorganisationen HackYourFuture, HYF, handler om at komprimere 3-5 års IT-studie ned på et 8 måneders forløb med det ene formål at få flygtninge og udlændinge hurtigst muligt ind på det danske it-arbejdsmarked.
I løbet af blot 34 intensive uger af 30 timers ugentlig hjemmestudie/opgaveløsning og fælles undervisning om søndagen skal de blive dygtige nok til starte på lige fod med IT-kandidater og bachelorer.
Der går længere tid og det kræver flere ansøgninger for at lande et arbejde. Og så er kravet til kompetencer/skills og forventningerne til erfaring vokse.
Som programmanager hos HYF, Saloumeh Sarabi, fortæller:
”Det er benhårdt og krævende. Nogle starter helt fra scratch uden IT-kompetencer. Det gjorde jeg selv og jeg arbejdede 30 timer ved siden af, fordi jeg samtidig var nødt til at have noget at leve af. Eneste støtte vores trainees får er til betaling af transporten til vores samlinger en gang ugentlig. Så de mennesker, som er på holdene, er virkelig dedikerede, de vil virkelig det her. De og deres familier har ofte investeret alt i, at det skal lykkes. Det er deres chance for et godt arbejdsliv, at bidrage og få en karriere i Danmark”, siger hun.
Saloumeh Sarabi var uddannet jurist fra Iran, da hun kom til Danmark i 2017 og havde aldrig beskæftiget sig med IT før. Udsigten til fremover kun at komme i betragtning til jobs som hjælper hos Plantorama eller ekspedient i en butik og i det hele taget ønsket om at stå på egne ben fik hende til at ansøge om optagelse på et af holdene hos HYF.
Hun blev optaget, gennemførte uddannelsen og fik kort tid efter arbejde som webudvikler i en større virksomhed. Et job hun to år senere forlod, da hun fik muligheden for at arbejde i HYF.
Du kan læse Saloumehs historie i artiklen ”Muligheden for at skabe en karriere i Danmark”.
Det er 3-5 års uddannelse kogt ned til mindre end et år, så fokus er enormt, og kravene ret store. Jeg er ret imponeret af dem, der gennemfører det.
I HackYourFuture er alt altså rettet mod det ene formål: At tilpasse studiet til virkeligheden i virksomhederne. Det er omdrejningspunktet for alle projekter, al undervisning. Alle opgaver.
Derfor er netværk, teamarbejde eller på det mere enkle plan kultur, samtale og omgangstone også en del af paletten.
Alt tilpasses de behov og de kompetencer, som efterspørges lige nu og situationen på arbejdsmarkedet inden for tech.
Jeg er alligevel overrasket over, hvor stor hjælpsomheden er inden for tech og IT, hvordan alle har lyst til at dele viden og bruge fritid og også arbejdstid på at hjælpe andre.
”Vores data viser, at der er færre webudvikler-stillinger, og mindre behov for juniorstillinger. Der går længere tid og det kræver flere ansøgninger for at lande et arbejde. Og så er kravet til kompetencer/skills og forventningerne til erfaring vokset”, fortæller Helena Birkholm.
Hun tiltrådte som direktør for HackYourFuture for halvandet år siden, nogenlunde samtidig med, at IT-arbejdsmarkedet begyndte at vise udsving.
”Vi har haft en succesrate i forhold til at få vores trainees i beskæftigelse på 85,1 procent siden starten i 2017. Men for de seneste 6 hold er den faldet til 73 procent. Derfor er vi nødt til at handle”, siger hun.
Nøgleordene er specialisering og fleksibilitet.
Hvor et stabilt fundament som generalist og webudvikler tidligere var nok, så forandrer kravene sig nu så hurtigt, at der skal specialisering til.
Derfor forsøger HYF sig også med et nyt curriculum, hvor fokus er på specialisering mod enten frontend eller backend-udvikling som en start. Ikke generalist, som hidtil.
Første hold starter til oktober.
Og samtidig har man haft et dataanalytics-hold med fokus og Masterclasses i AI og clouds.
”Det går så hurtigt. Vi ved ikke, hvad den næste store trend bliver, hvordan webudvikler-markedet vil fortsætte med at forandre sig eller præcis, hvordan vi skal uddanne folk på den lange bane”, siger Helena Birkholm.
Det handler ifølge direktøren om fremover også at følge hvert hold af nyuddannede meget tæt for effektivt at bruge deres erfaringer fra jobsøgning og arbejdsmarked til løbende at tilrette curriculum og træningen af at netværke og få plads på arbejdsmarkedet med den aktuelle efterspørgsel og krav.
Det er netop netværk i tech-miljøet, at have fingeren på pulsen og hjælp fra frivillige mentorer, som driver arbejdet i HackYourFuture og som har gjort organisationen til en succes.
Så vidt har 303 gennemført de 8 måneders uddannelser i København og Århus fordelt på 33 hold. 259 af fået arbejde.
Med 85 procent succesrate lever HYF således op til visionen, som officielt lyder:
”HackYourFuture er for asylansøgere, flygtninge og andre, der står over for barrierer på det danske uddannelsessystem og arbejdsmarked. Gennem vores frivillige læringsprogram, community og partnerships, styrker vi mennesker med de efterspurgte færdigheder, der er nødvendige for at få et tech-job i Danmark”.
Det, der imponerer direktøren mest i den forbindelse, er graden af hjælpsomhed og lysten til at lære fra sig og bidrage i techmiljøet:
”Jeg kommer udefra, hvor det er baggrunden som socialrådgiver, NGO-arbejde og sociale projekter, der har været omdrejningspunktet. Men jeg er alligevel overrasket over, hvor stor hjælpsomheden er, hvordan alle har lyst til at dele viden og bruge fritid og også arbejdstid på at hjælpe andre", siger Helena og fortsætter:
"Tech er god til at dele og fællesskaber. Vi har vores helt fantastiske frivillige mentorer, som hjælper med undervisning, coaching og svarer på spørgsmål i løbet af ugen”, fortæller hun.
Dels kan det blive langt sværere at få en juniorudviklerstilling. Dels kan det måske samtidig blive sværere for mere erfarne IT-folk at konkurrere med de unge, som har haft AI ind over hele deres uddannelse og måden et se IT på.
En af mentorerne er 33-årige Bjørn Vinther.
Han er selv kandidat i softwareudvikling og arbejder hos Lego som senior software-engineer med speciale i backend-udvikling.
Han oplever også, at brugen af AI stiger voldsomt, og at det påvirker arbejdsform og nok også jobtyper fremover.
”Det har accelereret meget over det sidste år. Jeg bruger selv ChatGPT og andre modeller, og det gør folk omkring mig også. Samtidig ser jeg, hvordan venner og folk omkring mig rigtigt har taget det til sig privat”, siger han.
Jeg tror dog for alvor først, det eksploderer om 2 år. Ligesom med Internettet. Der gik lidt tid, hvor alle sagde, at du skulle have webside, som virksomhed eller organisation og til at alle fik det.
Bjørn fortsætter:
”Jeg synes også, at industrien har kørt hårdt på inden for det seneste år og skubbet på, dels ved at købe AI-værktøjer og dels for, at vi skal adoptere ude på arbejdspladserne. Det får selvfølgelig betydning. Måske dobbelt. Dels kan det blive langt sværere at få en juniorudviklerstilling, dels kan det måske samtidig blive sværere for mere erfarne IT-folk at konkurrere med de unge, som har haft AI ind over hele deres uddannelse og måden et se IT på. Så ja, der sker virkeligt store forandringer”, gætter Bjørn Vinther.
Det vil ifølge ham naturligt have afsmitning på, hvem der bliver ansat og hvem efterspørges fremover.
”Jeg tror dog for alvor først, det eksploderer om 2 år. Ligesom med Internettet. Der gik lidt tid, hvor alle sagde, at du skulle have webside, som virksomhed eller organisation og til at alle fik det. Men da det skete, gik det kolossalt stærkt. Og sådan tror jeg også det er med AI-værktøjer og AI-agenter”, siger han.
I godt halvandet år har Bjørn Vinther brugt flere timer ugentlig på at hjælpe trainees i HYF.
Herunder hjælpe med at tilpasse opgaver og undervisning, så den bedst flugter med den aktuelle virkelighed.
Jeg har prøvet at undervise før andre steder, men ikke et sted som her, hvor du får så meget igen. Der er en helt særlig ånd. Det hele er i øjenhøjde, der er et fællesskab og næsten som en familie.
”Jeg tror et eller andet sted, det handler om selv at give noget tilbage til communityet, at lære fra mig og dele ting. Det giver stor glæde. Jeg har prøvet at undervise før andre steder, men ikke et sted som her, hvor du får så meget igen. Der er en helt særlig ånd. Det hele er i øjenhøjde, der er et fællesskab og næsten som en familie. Og der er et klart formål med at undervise eller hjælpe”, siger han.
”Mange af vores trainees har måske ikke det store netværk i Danmark, eller nogen at støtte sig til. De kan godt være meget alene, og derfor opstår der et sammenhold og fællesskab, hvor man støtter og hjælper, ikke bare med tekniske ting, men måske også omkring ting, som gør det svært for dem at fokusere på den og den opgave lige nu, fordi de er pressede fra andre sider”, fortsætter Bjørn Vinther.
Han fortæller også, at at sproget og opgavetyper forsøger et spejle virkeligheden mest muligt. Det skal være projekter, som kan vises frem bagefter. Som en app til bestilling og udbringning af mad eller en fuldt færdig webhandelsplatform
”Det hedder ikke underviser, men lead, eller lead-assistent eller homework-reviewer. Hvis man ligesom tager de tre roller man kan melde sig ind på som mentor. Fordi det skal spejle, det der venter derude og ikke undervisning. Det er 3-5 års uddannelse kogt ned til mindre end et år, så fokus er enormt, og kravene ret store. Jeg er ret imponeret af dem, der gennemfører det. For det er også hårdt, og de er ikke alle omgivet af den letteste situation", fortæller Bjørn.
"Når man ser dem stå med diplomet efter 8 måneder, så er det bare helt fantastisk. Eller når man som i går møder en tidligere studerende, som har lavet sin egen webbutik, hvor hun kombinerer sine skills herfra med den uddannelse, hun havde hjemme fra Sri Lanka til at lave en startup og komme i gang”, forklarer Bjørn Vinther. ★