Pinkode indtastet, og pakkeboksen fra PostNord åbner sig villigt. Men næsen bliver lang, for boksen er tom. Det trækker op til en kundetilfredshedsundersøgelse.

Fri mig for kundetilfredshedsundersøgelser

Det er pakkernes tid i starten af december, og jeg har bestilt en switch til mine trådløse lamper i køkkenet. Mod sædvane sender PostNord mig en melding, som styrer mig ned i Superbrugsen.

For nu skal jeg hente pakken i pakkeboksen. Jeg trasker derned i vintermørket og indtaster pligtskyldigt de to tilsendte pinkoder for at få adgang til min lille selvindkøbte julegave.

 

Klik-plink, lyder det, og lågen til en af pakkeboksene springer op. Men boksen er tom.

 

Jeg kigger mig rundt og får kontakt med en travl kassedame, som siger, at jeg skal trykke “Hjælp” på skærmen. Det gør jeg.

 

Displayet svarer med en fejlmeddelelse på engelsk: “Missing - RecipientAgentPickUp.LockSecured”.

Jeg ser mig desorienteret rundt og opdager, at PostNord har sat en sticker op på selve pakkeautomaten med et telefonnummer til support. Det ringer jeg til og får efter et par minutters ventetid forbindelse til en venlig stemme. Den konkluderer, at der må være sket en fejl og opfordrer mig til at kontakte mit vanlige pakkepoststed, som befinder sig i et andet supermarked, Føtex.

 

Så der går jeg hen, tager rulletrappen op til 1. sal og spotter køen af ventende pakkepostkunder bag afdelingen for undertøj. Jeg trækker et nummer og konstaterer rutinemæssigt, at der også i dag er 16 kunder foran mig i køen.

 

Da mit nummer bliver udtrukket, viser jeg e-mailen fra PostNord, og pakkemedarbejderen kan så se på sin skærm, at jeg jo allerede har fået udleveret pakken nede i Superbrugsen.

Men det har jeg altså  ikke, kan jeg melde. Så bliver jeg bedt om direkte at kontakte PostNords support, som pakkemedarbejderen bedyrer, at der ikke er kontakt til fra dette pakkeudleveringssted. Og min pakke har de ikke i Føtex, oplyser hun.

 

Det hele er en anelse nedslående efter en times afhentningsforsøg. Jeg får ringet til supporten hos PostNord, som lover at sætte en eftersøgning i gang.

 

Morgenen efter åbner jeg min mailboks, og så er der nyt fra PostNord:

“Din mening er vigtig for PostNord i Danmark”, står der i emnelinjen. Og mailen fortsætter:

“Hej Kurt Westh Westh Nielsen. Du har netop modtaget en pakke med pakkenummer 00357030. Pakken er leveret af PostNord i Danmark, og vi vil rigtigt gerne høre din mening om leveringen og arbejder derfor sammen med den uafhængige anmeldelsesplatform Trustpilot for at samle kundefeedback. Dit bidrag vil hjælpe os til at levere bedre næste gang. Det tager kun et øjeblik, der er ingen lange spørgeskemaer!”, læser jeg med vantro.

Salt i såret, spot føjet til spe. Det tåbelige, automatiserede workflow, som ikke kan spotte, at jeg har meldt pakken savnet, men som blindt sender atter en ligegyldig kundetilfredshedsundersøgelse i min retning, byder mig et klart nytårsforsæt: Jeg vil ikke spilde min tid med at besvare kundetilfredshedsundersøgelser i det nye år.  


Læs også...

Francesca Tremulu gør status over 2025 i gamingbranchen. Et år der, desværre også stod i afskedigelsernes tegn. Der er brug for at reflektere over,…

770 studerende har snydt med brug af AI i deres afleveringer og er blevet bortvist siden 2023. Mere end 400 af bortvisningerne er sket i år.

Ny rapport, Techgiganternes hemmeligheder”, fra digitaliseringsministeriet viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem…

Ctrl+Alt+Reclaim er Europas første digitale retfærdighedsbevægelse af og for unge, de vinder stigende opbakning- Kravet er et opgør med big tech og at…

Ole Tange, PROSAs IT-politiske rådgiver og privacy-forkæmper, oplevede 2025 som et år, hvor chatkontrol, aldersverifikation og overvågning udfordrede…

Mirza Cirkinagic, forbundssekretær i IT-fagforeningen PROSA er også legebarn og hyppig bruger af techgadgets. Her giver han et bud på top- og…

Vibe-coding har masser af potentiale, og det kaster ikke webudviklere ud i massearbejdsløshed. Og så er AI altså ikke bevidst, for bevidsthed er noget…

Christian Ruhwedell arbejder med IT-sikkerhed og risikostyring. Han er overrasket over, hvor godt AI og vibe-coding fungerer allerede i dag, men ser…

Meriemme er 49 år, har læst til datamatiker og studeret datalogi. Hun har de senere år arbejdet mest med compliance, sikkerhed og at styre…

Jonathan Grace, 49, arbejder med digitalt design og kommunikation og er begejstret for de ny muligheder, som AI-værktøjer åbner for.