”Alt var nyt for mig. Indtil da havde IT ikke rigtig været andet end et værktøj, jeg brugte, så jeg lærte virkelig meget," fortæller Sumeta Sørensen om sit første møde med IT-branchen. I dag er hun salgsdirektør i Atea.Foto: Jane Lesner Olesen/Atea
Der er ikke én vej ind i IT-branchen. Der er tusindvis.
Nogle tager den mere eller mindre lige vej og snupper en IT-uddannelse, mens andre nørder derhjemme foran skærmen og starter karrieren på den mere autodidakte facon.
Ruten til et IT-job kan også være temmelig tilfældig – og det var den for Sumeta Sørensen.
Hun havde egentlig nogle helt andre planer, og tech var ikke rigtig på hendes radar. Da Sumeta Sørensen før gymnasiet var på udveksling et år i Brasilien, lærte hun nemlig at tale portugisisk, og det kickstartede en stor fascination for sprog.
Planen blev, at hun skulle arbejde med kommunikation og marketing, og hun læste derfor en kandidat i forhandling med erhvervssprog og økonomi i Odense.
Sumeta Sørensen skrev speciale for virksomheden FLSmidth, og det var her, at frøet til en IT-karriere blev plantet.
”Der var en leder, der sagde til mig, at det nok ville være en god idé, at jeg kiggede ind i IT-branchen. Han kunne mærke på min profil, at jeg ville passe godt ind,” siger hun.
Hvad var det, han så i dig, der passede til IT-branchen?
”FLSmidth er jo en meget tung cementvirksomhed, der har meget lange processer, og hvor alt er meget teknisk og ingeniørtung. Han kunne godt se, at tingene helst skulle gå lidt hurtigere for mig,” siger Sumeta Sørensen og fortsætter:
”Og der må man jo bare sige, at der hele tiden sker noget udviklingsmæssigt i IT-branchen. Der kommer noget nyt hver eneste dag.”
En intens IT-læringskurve
Hurtigheden og omskifteligheden passer som fod i hose med Sumeta Sørensens temperament.
Hun kan godt lide, at der er fart på, og hun står sjældent stille. Det har hun heller ikke gjort i sin karriere, tværtimod.
Det første job, Sumeta Sørensen landede i IT-branchen, var en graduate-stilling hos HP. På det tidspunkt anede hun ikke rigtig noget om IT, så læringskurven var intens.
”Jeg havde heldigvis en rigtig god leder, som var god til at forklare mig, hvad ’det der IT’ egentlig var for noget,” siger hun.
”Vi var helt nede i et grundkursus, hvor jeg lærte, hvad en server er, hvad den egentlig består af, og hvad der sker, når brugerne så gør et eller andet.”
Der var en leder, der sagde til mig, at det nok ville være en god idé, at jeg kiggede ind i IT-branchen.
Sumeta Sørensen blev kastet direkte ud i arbejdet, og hendes opgave var at sælge HP-produkter og få nogle kundemøder i stand.
”Det var kold kanvas fra dag ét,” siger hun og fortsætter:
”Det var helt Wolf of Wall Street-agtigt, hvor vi sad på telefonenerne konstant og ringede ud og bookede møder med potentielle kunder.”
Selvom Sumeta Sørensen ikke havde hænderne nede i alt det tekniske til at starte med, skulle hun forstå, hvad det rent faktisk var, at hun solgte til kunderne.
”Alt var nyt for mig. Indtil da havde IT ikke rigtig været andet end et værktøj, jeg brugte, så jeg lærte virkelig meget.”
Har prøvet hele IT-paletten
Senere fik Sumeta Sørensen ansvaret for HP’s største partner herhjemme, som var Atea. Og et par år efter skiftede hun til IT-virksomheden, hvor den første rolle var mere handson på det tekniske.
”Jeg startede i Ateas datacenterafdeling, hvor jeg sad og konfigurerede servere og storage,” fortæller hun.
I løbet af årene hos Atea har Sumeta Sørensen været stort set hele vejen rundt. Hun har blandt andet også arbejdet med Ateas partnere, og i dag er hun salgsdirektør, hvor hun sidder som ansvarlig for et team med syv sælgere.
I dag handler opgaven primært om at lede medarbejderne og give dem de bedste forudsætninger for at understøtte kundernes forretning og strategi.
”Så man kan sige, at rollen for mit vedkommende er blevet mere kommerciel, end den er blevet teknisk.”
Brænder for mødet med kunderne
Og lige tilbage til det der med hurtigheden. For selvom IT-branchen buldrer afsted, og der hver dag kommer nye ting på markedet, er hastigheden en lidt anden i Sumeta Sørensens rolle i dag.
”For vi skal jo også have kunderne med,” siger hun og fortsætter:
”Hos branchen og producenterne er der fokus på, at alting går hurtigt, og det gør det hele meget omskifteligt. Men når vi bringer disse løsninger ud til kunderne, handler det om at skabe reel værdi og sikre en velovervejet implementering, der understøtter deres forretning og behov – og det kan godt være en længere proces.”
Det er netop mødet med kunderne, som Sumeta Sørensen rigtig godt kan lide.
”Jeg kan helt klart mærke, at det her med at være ude, hvor kunderne er, og være med til at komme med nogle idéer til, hvordan deres forretning kan understøttes med alt det, vi har, er det, jeg synes, er mega spændende. Det brænder jeg mere for end at sidde og nørde nede i en enkelt teknisk del.”
Kvalifikationer skal trumfe køn
Når Sumeta Sørensen kigger omkring sig, er alle de nærmeste kolleger mænd – og de fleste kundemøder er også med mænd, der sidder i kundernes IT-afdelinger.
At være (stort set) ene kvinde i manegen, har dog aldrig generet Sumeta Sørensen.
”Jeg har hverken set det som et plus eller minus. Det er ikke noget, jeg har hæftet mig så meget ved. Ja, der er flere mænd end kvinder i den her branche, men det har ikke fyldt så meget for mig,” siger hun.
Her ser vi ikke på, hvor du kommer fra, og hvem du er. Vi kigger mere på, om du kan eksekvere og bidrage.
Sumeta Sørensen har aldrig følt sig uvelkommen i IT-branchen på grund af sit køn.
”Jeg har indgået på lige fod med alle andre, og jeg tror, at det i sidste ende handler mest om, hvad man leverer og præsterer,” siger hun og fortsætter:
”I hvert fald i mit team. Her ser vi ikke på, hvor du kommer fra, og hvem du er. Vi kigger mere på, om du kan eksekvere og bidrage.”
Da Sumeta Sørensen for nylig fik rollen som salgsdirektør, var hun opmærksom på, at det ikke skulle være, fordi hun er kvinde, at hun fik jobbet.
”Det er måske lidt bagsiden af, at det med kvinder i IT bliver italesat så meget – at det så kan handle mere om køn end kvalifikationer,” siger hun.
”Men altså, jeg er fuldstændig ligeglad med om min medarbejder er grøn, gul eller rød, eller om personen siger vov eller miav. Det skal bare være den rigtige og en, der kan sit shit.”