– Lige da regeringen lukkede landet ned i marts 2020, sundede vi os en ekstra gang, siger Casper Stendal, stifter af Ecreo, der laver online selvbetjeningsløsninger, apps og e-handelsløsninger.
Den nervøsitet er i dag forsvundet. Regeringens offensive brug af støttepakker har reddet mange af it-firmaernes kunder.
– Det har jo vist sig, at der var en stor muskel i landets økonomi, der gjorde, at vi havde råd til at investere i en nedgangstid. Og det er jo det, der skal til, siger han.
Han fortæller, at Ecreo i dag sælger flere timer både inden for e-handel og oplevelsesindustrien end tidligere. Tallene viser en fremgang på over 40 procent i foråret 2021 sammenlignet med foråret 2020.
Denne artikel er en del af et tema, der tager temperaturen på it-branchen under coronakrisen.
It-branchen surfer på bølgen
Vi havde råd til at investere i en nedgangstid
Støttepakkerne har været alle pengene værd
– E-handel er under corona gået fra at være nice to have til at være need to have for mange virksomheder. De fleste har opdaget, at det er en forudsætning at have helt styr på data for at kunne give sine kunder en god oplevelse online. Og det behov slår lige ned i det, vi hjælper mange af vores kunder med, siger Casper Stendal.
Ecreo har blandt andet udviklet en app til Odense Zoo, hvor gæsternes årskort ligger. Det er slut med at bære og vise et fysisk kort. I Zoo møder kunden en kontaktløs indgangsmølle og går ind uden at røre ved noget eller være i kontakt med andre mennesker.
Offentlige støttekroner har været en vigtig katalysator for, at små og mellemstore virksomheder har kunnet lave digitale investeringer
Det andet store forretningsområde hos Ecreo er e-handel. Her har Tesla med sit salg af elbiler online vist vejen, fremhæver Casper Stendal og understreger, at man sagtens kan sælge fra virksomhed til virksomhed og fra virksomhed til slutkunde uden at have et fysisk møde – også når det drejer sig om komplekse produkter.
– Det handler om at bruge data til at vise kunderne den information, de har brug for, på det helt rigtige tidspunkt. Kunderne er klar til det og vil i de fleste tilfælde helst betjene sig selv. Men logikken i præsentationen skal være helt skarp, siger han.
Casper Stendal fremhæver et samarbejde med danske Fiberline, der er en af verdens førende leverandører af kompositprofiler inden for glasfiber.
– For eksempel kan en kommune i dag købe en fiks og færdig bro online – samlet eller usamlet i valgfri farve. Det kan være en bro hen over en å eller en gangsti, som der er rigtigt mange af i hele Europa, fortæller han.
Den mulighed eksisterede ifølge Casper Stendal ikke for bare tre år siden.
– Det handler om at guide kunden godt på vej og stille alle relevante oplysninger til rådighed. Det er den bølge, der er sat gang i, siger han.
Den største udfordring er manglen på kvalificeret arbejdskraft. Ecreo har sat gang i en løbende oplæring og har i dag tre praktikanter, to elever og to i studiejob. Dermed er syv ud af 24 ansatte under oplæring.
Casper Stendal tror, at flere brancher kommer digitalt styrket ud af coronakrisen.
– Nogle af de brancher, der har stået stille under corona, kommer ud af krisen langt mere digitale og konkurrencedygtige. Her har offentlige støttekroner været en vigtig katalysator for, at små og mellemstore virksomheder har kunnet lave digitale investeringer, som både er med til at redde arbejdspladser og skabe nye, siger han.