En VR-oplevelse produceret for Ørsted vandt i år to Danish Design Award-priser. Bag kampagnen stod VR- og AR-bureauet Khora. Bureauet har udviklet en virtuel rumrejse, hvor brugeren får lov til at se jorden fra oven. Løsningen er del af en klimakampagne.
Spilproducenten Valve lancerede tidligere i år AAA-spillet ’Half-Life: Alyx’ til VR. Udgivelsen betragtes af spiljournalister som en milepæl, fordi det er et af de første AAA-spil udviklet specifikt til virtual reality. Half-Life-serien har nydt stor anerkendelse gennem årene.
Da Microsoft lancerede Hololens i 2016, var Volvo blandt de første til at tage teknologien til sig. Senere har Volvo taget finske Varjos XR-1 headset i brug. Med et headset på hovedet kan bildesignere "placere" 3D-modeller inde i en fysisk bil og på den måde hurtigt afprøve deres design
I 2017 lancerede Ikea en mobil-app, hvor man kan sætte virtuelle Ikea-møbler op hjemme i stuen. Det eneste, man skal bruge, er en smartphone. Flere andre producenter — herunder lampefirmaet Louis Poulsen — har lanceret lignende applikationer.
VR- og AR-bureauet Virsabi har udviklet en VR-løsning til Mærsk, som bliver brugt til at træne søfolk i at lægge til kaj med store tankskibe. Søfolkene kan dermed øve sig — og fejle — i et simuleret miljø, i stedet for at øve sig på rigtige tankskibe.
Carlsberg Byen i København står først færdig i 2024, så for at vise potentielle boligkøbere, hvad de kan forvente, hyrede Carlsberg Byen bureauet Khora til at bygge nogle af de kommende lejligheder i virtual reality. Man kan prøve løsningen i Carlsberg Byen hver søndag.
Den amerikanske virksomhed OramaVR har udviklet en VR-løsning til kirurger. Her kan kirurger, studerende og medicinalproducenter træne, teste og samarbejde om simulerede operationer.
Fødevareforbundet NNF hyrede VR-og AR-bureauet Khora til at producere en række virtual reality-videoer, hvor skoleelever kom på besøg i fødevarebranchen. Videoen blev brugt på elevmessen DM i Skills 2020. Meningen er, at videoen skal give unge lyst til at vælge en uddannelse i branchen.
Apple har i deres seneste iPads introduceret LiDAR-sensorer, der kan scanne et rum i 3D. IPaden kan med stor præcision placere virtuelle objekter på skærmen, som om de er en del af den fysiske virkelighed. Apple har blandt andet fremvist CAD-funktionaliteter. Og iPad-spillet Hot Lava får senere på året en AR-funktion, der omdanner dagligstuen til ét stort computerspil.
En af de mest udbredte AR-funktioner er messenger apps, hvor man kan placere digitale effekter oven på sit eget ansigt: Masker, solbriller og så videre. Funktionen findes blandt andet i Facebook Messenger, Snapchat og Apples Facetime.
Denne artikel er en del af et tema om VR og AR:
VR og AR: En ny virkelighed vokser frem
10 eksempler på VR og AR
Augmented reality på byggepladsen
Guide: Kom i gang med VR og AR