En gruppe britiske spiludviklere har taget initiativ til at danne deres egen fagforening Game Workers Unite (GWU) for at komme de dårlige arbejdsforhold i branchen til livs. Spilindustrien beskæftiger ifølge avisen The Guardian 47.000 mennesker og har en værdi af cirka 25 milliarder kroner alene i Storbritannien.
For spiludviklere er ”crunch” et kendt begreb: Lange arbejdsdage, manglende overarbejdsbetaling og et voldsomt pres i perioder op til en vigtig deadline. Seneste eksempel stammer fra spillet Red Dead Redemption 2, der blev udgivet af Rockstar Games i oktober.
Grundlæggeren af Rockstar Games, Dan Houser, har udtalt, at udviklerne i en lang periode arbejdede 100 timer om ugen, og både tidligere og nuværende medarbejdere i spilindustrien beretter om barske forhold, tårnhøje forventninger, underbetaling og om at arbejde ”med en pistol for panden” for at færdiggøre nye spil.
– For mange har der været prestige i at arbejde hele natten, og der følger ofte en særlig kultur med, når du arbejder så meget, siger en af stifterne af GWU, Karn Bianco, der henviser til, at racisme, sexisme og mobning angiveligt også er udbredt i dele af spilindustrien.
Ifølge en undersøgelse fra International Games Developers Association (IGDA) i 2017 mener 51 procent, at ”crunch” fortsat er udbredt på deres arbejdsplads.
Den prisvindende art director Jodie Azhar, der har arbejdet for flere store spilfirmaer og nu har stiftet Teazelcat, siger til The Guardian, at hun støtter ideen om at få flere overenskomster ind i branchen.
– Medarbejdere i vores branche starter typisk ikke ud med at kæmpe for deres rettigheder. Der er hård konkurrence, og folk bliver forført til at tro, at de skal være taknemmelige for at have et job, siger Jodie Azhar.
ohl