portrætbillede

Privatfoto

Perspektiv

Datademokratiet er et fælles ansvar

Staten burde være rollemodel og købe dataetisk ind, mener Pernille Tranberg, der er medstifter af DataEthics.

Det officielle Danmark har indset, at vores afhængighed af Big Tech er et demokratisk problem. Der skrives hvidbøger, oprettes ministerkontorer og afholdes konferencer om, hvordan vi kan demokratisere Big Tech. Publicistiske medier stemmer i, men sammen mangler de alle løsninger. De kan kun pege på én: Regulering.

Regulering i form af opdaterede love og håndhævelse er meget vigtig. Men det er langt fra nok. I 2018 fik Google for eksempel en rekordstor bøde af EU for at overtræde monopollovgivningen. Det er giganten ikke enig i, og tre år senere suger Google stadig ressourcer ud af systemet for at få ret. Det vil fortsætte mange år frem.
Så regulering er et dyrt, langvarigt og nødvendigt håndtag i kampen mod Big Tech. Men hvis vi vil opnå et datademokrati, skal der mere til, og alle har et ansvar.

Staten burde være rollemodel og købe dataetisk ind, som når de køber klimavenligt ind. For eksempel kunne man have valgt en europæisk cloudtjeneste til Aula fremfor Amazon. Og fremfor at lancere nye budskaber på Facebook, burde politikerne gøre det på deres egne hjemmesider.
Kommuner burde hyre uvildige eksperter til at undervise virksomheder og ledige i digitale værktøjer fremfor som Næsted Kommune at få Google til det. Og så kunne staten satse på et nyt ”vindmølleeventyr” omkring krypteringsteknologier, som vi er superdygtige til i Danmark.

Staten burde være rollemodel og købe dataetisk ind
- Pernille ­Tranberg

Virksomheder og organisationer har et ansvar for at gøre mere, end hvad lovene dikterer. Sælger man for eksempel medicin, ville det være dataetisk ikke at bruge tredjepartscookies på sit site og sladre til gud og hver mand om, hvem der køber medicinen.

Mange store virksomheder har for længst fjernet Google Analytics fra deres sites, men de kan komme længere ved at bruge og dermed støtte alternative (og gerne europæiske) værktøjer, innovere med privacy by design og ikke mindst give deres kunder kontrol over egne data.

Endelig har vi os selv – borgere og forbrugere. Ligesom vi har et medansvar for at købe klimavenligt ind, har vi et medansvar for at samskabe et datademokrati.

Dem, Big Tech lytter allermest til, er brugerne. The Facebook Files fra Wall Street Journal viste, at det var Apple – ikke lovgiverne i USA – der fik Facebook til at makke ret, hvis de ville forblive i Apples App Store og dermed have adgang til brugerne.

Der findes utallige gode alternativer til især Googles tjenester. Protonmail, deepl.com (frem for Google Translate), Here We Go (fremfor Google Maps), Firefox fremfor Chrome og et hav af søgemaskiner, der ikke profilerer os som Google Search.

Alligevel bruger over 90 procent af europæerne Googles tjenester, mens vi punger skattepenge i at få Google til at efterleve vores love. Vi skal til at stemme med fødderne.  

 

Ny skribent i Prosabladet

Pernille Tranberg er ny skribent i Perspektiv. Hun er uddannet journalist og medstifter af DataEthics – en uafhængig tænke­handletank, der arbejder for at fremme dataetiske produkter og tjenester. På dataethics kan du finde værktøjer, bøger om dataetik og individuel datakontrol samt et white paper om dataetiske offentlige indkøb. Materialerne er gratis tilgængelige uden en skjult datapris.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.