Portræt af Kim Escherich
Perspektiv

Digilotto

Digitaliseringen får på lange stræk lov til at overskride et væld af etiske grænser, skriver Kim Escherich, der er tech-etisk rådgiver, i denne klumme.

Forleden modtog jeg en mail fra SparEnergi med titlen “Nu kender vi datoen: Tilskud åbner 28. september”. Det betyder, at det periodiske, digitale først-til-mølle-tilskuds­cirkus i den såkaldte Bygningspulje sparkes i gang ­præcis kl. 10 på denne dag.

Så forbered dig. Tag en fridag, sæt dig klar ved computeren, log ind så snart du kan, gå i den digitale kø, vent, vent længere... For 13 timer senere at få at vide, at der ikke er flere penge, fordi de er uddelt til de 13.000, som stod foran dig i køen. Eller rettere blev udtrukket tilfældigt.

I tech-verdenen taler vi om ”solutionism”, når techselskaberne udvikler noget nyt uden at vide, hvad det skal bruges til. I offentlig digitalisering skulle vi måske til at tale om digilotto-effekten; dér hvor digitalisering bliver vilkårlig, ugennemtænkt eller absurd.

Visse digitale løsninger får fuldkommen upåagtet lov til at overskride et væld af etiske grænser
- Kim Escherich, tech-etisk rådgiver

Bygningspuljen kørte sin seneste runde i april, og ved den lejlighed nåede 8.600 at få del i puljen, mens mere end 30.000 måtte gå forgæves efter at have ventet i den digitale kø mere end 13 timer.

Men endnu mere absurd blev alle de, som havde logget ind før kl. 10, samlet i et digitalt venteværelse og kastet ind i køen ved hjælp af en tilfældighedsgenerator. Men da så mange var i venteværelset, var der reelt lukket 15 sekunder efter 10:00. Det må siges at være lotto-digitalisering. 

På papiret er løsningen sikkert smart og sparer en masse ressourcer til håndtering af ansøgninger; klassisk digitalisering. Men kunne man forestille sig noget lignende i den analoge verden? Hvor det ikke var kvaliteten eller relevansen af ansøgningen, der betød noget, men udelukkende om du var heldig nok til at komme ind i køen det rigtige sted. Og vandt det digitale lottospil.

D-mærke for digital ansvarlighed

Den første mærkningsordning i verden for digital ansvarlighed er dansk og kom på gaden i september.

D-mærket tildeles virksomheder - ikke specifikke produkter og tjenester - og det består af 8 overordnede kriterier som blandt andet dækker it-sikkerhed, persondatabeskyttelse, kunstig intelligens og dataetik.

Målet er at gøre digital tryghed og tillid til en dansk styrkeposition, oplyser Industriens Fond.

Det lader til, at visse digitale løsninger fuldkommen upåagtet får lov til at overskride et væld af etiske grænser, bare der er en god business case.

Tænketanken Justitia har undersøgt retssikkerheden i bødesystemet og fundet talrige eksempler på udsatte borgere eller ikke-digitale borgere, som kommer i voldsomme problemer, fordi de ikke har set et bødeforlæg i deres e-Boks, og myndighederne blot registrerer passivitet som identisk med tilståelse. En slags digital auto-forkyndelse.

En af mine nære bekendte fik sit anpartsselskab tvangs­opløst, fordi der ikke var blevet reageret på en mail i selskabets e-Boks. Og da man forsøgte at redde situationen, bekendtgjorde myndighederne blot, at så snart de havde sendt en mail i e-Boks, var den registreret som modtaget. Også selvom modtageren aldrig havde læst den. Så der var ikke noget at gøre.

For ikke at tale om Byg & Miljø, den offentlige portal for bygge- og miljøsager; absurd kompleks lovgivning indpakket i en ikke mindre kompleks digital løsning, som frustrerer yderligere. Som at sætte plaster på koldbranden.

Jeg håber, at vi en dag forstår, at jo mere smalsporet vi søger effektiviseringsgevinsten ved digitalisering uden at tænke over den etiske dimension, des dummere bliver løsningen. Og bliver den rigtig dum, ender vi i det digitale lottospil.


Læs også...

Britisk forskerhold fandt ingen signifikante forskelle i trivslen eller fagligt niveau hos elever på skoler med og uden mobilforbud. Undersøgelsen…

Hvis du bliver præsenteret for en vagtaftale, er det derfor vigtigt, at du ser efter, hvad der gælder for din vagtordning. De vigtigste elementer er…

Du må ved en virksomhedsoverdragelse ikke stilles ringere hos din nye arbejdsgiver, og selvom du ikke nødvendigvis kan forvente at få præcist de samme…

Ny redegørelse viser, at Danmark er i top inden for IT. Hos PROSA mener man, at der er al mulig grund til stolthed af vores digitale infrastruktur og…

Hvordan er du som medlem beskyttet, hvis du bliver opsagt, når du er gravid, på barsel eller står overfor at skulle på barsel inden længe? Det giver…

Hvis din kollega, ven, nabo eller en helt fjerde har det psykisk svært, skal du ikke være bange for at tilbyde din hjælp – tværtimod. Det kan være en…

​​​​​​​Penge og vækst. De to ting er ofte øverst på listen, når det handler om, hvorfor man driver en virksomhed. Og bevares, hos Ghost Ship Games vil…

Millionerne trillede ind, da Søren Lundgaard solgte Ghost Ship Games. Han havde opnået det ypperste, og drømmen om at skabe et succesfuldt spil var…

Gaming kan meget godt for socialisering, fællesskab og interesse for IT. Hvorfor skubbes unge piger over på sociale medier og væk fra spillene i de…

Blockchain er kommet i vælten, efter at kryptovaluta igen er kommet på alles læber. Men hvad er en blockchain, og hvordan arbejder man med den? PROSAs…