Portræt af Kim Escherich
Perspektiv

Digilotto

Digitaliseringen får på lange stræk lov til at overskride et væld af etiske grænser, skriver Kim Escherich, der er tech-etisk rådgiver, i denne klumme.

Forleden modtog jeg en mail fra SparEnergi med titlen “Nu kender vi datoen: Tilskud åbner 28. september”. Det betyder, at det periodiske, digitale først-til-mølle-tilskuds­cirkus i den såkaldte Bygningspulje sparkes i gang ­præcis kl. 10 på denne dag.

Så forbered dig. Tag en fridag, sæt dig klar ved computeren, log ind så snart du kan, gå i den digitale kø, vent, vent længere... For 13 timer senere at få at vide, at der ikke er flere penge, fordi de er uddelt til de 13.000, som stod foran dig i køen. Eller rettere blev udtrukket tilfældigt.

I tech-verdenen taler vi om ”solutionism”, når techselskaberne udvikler noget nyt uden at vide, hvad det skal bruges til. I offentlig digitalisering skulle vi måske til at tale om digilotto-effekten; dér hvor digitalisering bliver vilkårlig, ugennemtænkt eller absurd.

Visse digitale løsninger får fuldkommen upåagtet lov til at overskride et væld af etiske grænser
- Kim Escherich, tech-etisk rådgiver

Bygningspuljen kørte sin seneste runde i april, og ved den lejlighed nåede 8.600 at få del i puljen, mens mere end 30.000 måtte gå forgæves efter at have ventet i den digitale kø mere end 13 timer.

Men endnu mere absurd blev alle de, som havde logget ind før kl. 10, samlet i et digitalt venteværelse og kastet ind i køen ved hjælp af en tilfældighedsgenerator. Men da så mange var i venteværelset, var der reelt lukket 15 sekunder efter 10:00. Det må siges at være lotto-digitalisering. 

På papiret er løsningen sikkert smart og sparer en masse ressourcer til håndtering af ansøgninger; klassisk digitalisering. Men kunne man forestille sig noget lignende i den analoge verden? Hvor det ikke var kvaliteten eller relevansen af ansøgningen, der betød noget, men udelukkende om du var heldig nok til at komme ind i køen det rigtige sted. Og vandt det digitale lottospil.

D-mærke for digital ansvarlighed

Den første mærkningsordning i verden for digital ansvarlighed er dansk og kom på gaden i september.

D-mærket tildeles virksomheder - ikke specifikke produkter og tjenester - og det består af 8 overordnede kriterier som blandt andet dækker it-sikkerhed, persondatabeskyttelse, kunstig intelligens og dataetik.

Målet er at gøre digital tryghed og tillid til en dansk styrkeposition, oplyser Industriens Fond.

Det lader til, at visse digitale løsninger fuldkommen upåagtet får lov til at overskride et væld af etiske grænser, bare der er en god business case.

Tænketanken Justitia har undersøgt retssikkerheden i bødesystemet og fundet talrige eksempler på udsatte borgere eller ikke-digitale borgere, som kommer i voldsomme problemer, fordi de ikke har set et bødeforlæg i deres e-Boks, og myndighederne blot registrerer passivitet som identisk med tilståelse. En slags digital auto-forkyndelse.

En af mine nære bekendte fik sit anpartsselskab tvangs­opløst, fordi der ikke var blevet reageret på en mail i selskabets e-Boks. Og da man forsøgte at redde situationen, bekendtgjorde myndighederne blot, at så snart de havde sendt en mail i e-Boks, var den registreret som modtaget. Også selvom modtageren aldrig havde læst den. Så der var ikke noget at gøre.

For ikke at tale om Byg & Miljø, den offentlige portal for bygge- og miljøsager; absurd kompleks lovgivning indpakket i en ikke mindre kompleks digital løsning, som frustrerer yderligere. Som at sætte plaster på koldbranden.

Jeg håber, at vi en dag forstår, at jo mere smalsporet vi søger effektiviseringsgevinsten ved digitalisering uden at tænke over den etiske dimension, des dummere bliver løsningen. Og bliver den rigtig dum, ender vi i det digitale lottospil.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.