guide

FLoC - den nye cookie

Googles nye Federated Learning on Cohorts (FLoC) skal erstatte tracking med tredjepartscookies. Men resultatet er det samme: En profil, der fortæller, hvilke hjemmesider du besøger, og som bruges til at målerette reklamer til dig.

Modsat cookie-trackingen er FLoC-profilen ikke personlig, men gruppebaseret. Al databehandling sker på dit eget device.

 

Sådan virker Googles nye tracker: Fra næste år vil Google ikke længere tillade tracking fra tredjepart – for eksempel med cookies – i deres Chrome-browser. Men du vil stadig blive registreret, når du browser med Chrome. Nu sker det bare med FLoC (Federated Learning on Cohorts) i stedet. Det hele foregår på dit eget device, og ifølge Google vil FLoC sikre, at du bliver skjult i mængden, og at din søgehistorik forbliver privat. FLoC er en del af Googles nye Privacy Sandbox, som skal øge privatlivsbeskyttelsen.
Diagram over hvordan Google laver overvågning: Din browser – særligt Google Chrome – tracker dig. Men også Android-styresystemet på din mobil holder øje med din færden. Og er du logget ind på din Google-konto, når du surfer på nettet, har søgegiganten også en tråd i dig her. Sådan virker det, hvis du ikke aktivt vælger det fra.
1. Når du besøger en hjemmeside, læser FLoC din browserhistorik og tager domænerne fra de hjemmesider, du har besøgt de seneste syv dage. Du skal have besøgt et vist antal sider, ellers sorteres du fra. 2. For hvert domæne beregner FLoC en liste af 50 tal – en halvtredsdimensional vektor. En rent teknisk mellemregning, som er med til at kategorisere dig. 3. Alle dine domænevektorer samles nu i en brugervektor – et samlet og relativt unikt udtryk for, hvilken slags hjemmesider du har besøgt den seneste uge. 4. For at anonymisere dig, dannes der en SimHash af din brugervektor. SimHash virker ved at omdanne de positive tal i din brugervektor til 1-taller og de negative til 0’er. Resultatet er, at brugere med relativt ens browserhistorik og brugervektor får samme SimHash. 5. Antallet af brugere med samme SimHash kan være stort eller lille, så SimHash i sig selv garanterer ikke din anonymitet. Derfor tæller Google nu antallet af andre brugere, der har samme SimHash som dig, og hvis der er for få af jer, lægges I sammen med brugere fra SimHash-nabogruppen, indtil der er mindst 2.000 brugere i gruppen. Det sker med Prefix LSH-algoritmen. 6. Din gruppe – der kaldes en Cohort – tildeles et tal, det såkaldte Cohort ID. 7. Når du besøger en ny hjemmeside, oplyser din browser automatisk din Cohort ID til hjemmesiden eller det reklamenetværk, som siden bruger. 8. Hjemmesiden eller reklamenetværket genkender dit Cohort ID og ved, hvordan andre brugere med samme ID plejer at opføre sig. Derfor kan de vise dig de reklamer, de mener, du bedst vil kunne lide.

Illustration> Mikkel Henssel

95%

Så effektiv er FLoC i forhold til tredjepartscookies, når det gælder om at få brugerne til at konvertere - altså klikke hele vejen igennem på annoncer - ifølge Google.

TEMA

Denne artikel er en del af et tema om udfasningen af tredjepartscokkies, og hvad der skal erstatte dem:
Cookien er død - tracking lever
Google er en invasiv art
En ulv i fåreklæder
FLoC - den nye cookie
Kampen om nettets annoncekroner