Perspektiv

Techgiganter og ytringsfrihed

Der er netop nu en unik mulighed for at sikre en bedre beskyttelse af ytringsfriheden på diverse platforme, skriver Rikke Frank Jørgensen og Marya Akhtar, der er henholdsvis seniorforsker og specialkonsulent på Institut for Menneskerettigheder.

Vi ser i disse år et stigende fokus på regulering af techgiganterne. Herhjemme er der diskussioner i Folketinget, og i EU har man netop præsenteret Digital Services Act, som skal revidere regelgrundlaget for platformes ansvar i forhold til ulovligt indhold. Desværre er der ikke det samme fokus på at sikre beskyttelse af ytringsfriheden på platformene.

Techgiganterne spiller en stadig større rolle i samfundet, fordi de kontrollerer de platforme, hvor kommunikation og offentlig debat udfolder sig. Samtidig opererer virksomhederne ud fra en forretningsmodel, der er baseret på at indsamle så mange oplysninger som muligt. Det har skabt nye produkter, der er baseret på at kunne forudsige og påvirke borgeres adfærd.

Det er i den forbindelse særegent for den digitale tidsalder, at infrastrukturen for ytringsfrihed og for overvågning stilles til rådighed af de samme virksomheder.

Techgiganterne har således en enestående indflydelse på demokrati og meningsudveksling, samtidig med at de kan skabe detaljerede profiler om den enkelte. Deres praksis påvirker rettigheder som ytringsfrihed og privatliv, mens de på flere områder opererer i et reguleringsmæssigt tomrum.

En sådan overregulering kan i praksis føre til begrænsninger i ytringsfriheden

Platformene fjerner hver dag store mængder ulovligt indhold. Det kan ske på baggrund af konkrete henvendelser fra staten, eller fordi de har en generel pligt til at reagere på ulovligt indhold, når de bliver opmærksomme på det. Tillige har EU-Kommissionen og flere af virksomhederne indgået en frivillig aftale, hvorefter platformene skal handle hurtigt overfor det ulovlige indhold.

Men når virksomheder forventes at vurdere og fjerne store mængder indhold, er der risiko for overregulering. Platformene fjerner hellere for meget end for lidt for ikke at ifalde ansvar, og de er ikke underlagt krav om at begrunde deres beslutninger. En sådan overregulering kan i praksis føre til begrænsninger i ytringsfriheden, hvor lovligt indhold fjernes.

Platformenes regulering af lovligt indhold hviler på de normer for acceptable ytringer, som den enkelte tjeneste har defineret. Disse er kommercielt definerede grænser til forskel fra grænser, der er fastsat med udgangspunkt i menneskerettens standarder for ytringsfrihed.

Der er i dag ingen mekanisme eller tilsyn, der sikrer mod, at platformene fjerner store mængder lovlige ytringer. Dette placerer ytringsfriheden i en sårbar situation, hvor hverken virksomheder eller staten i praksis sikrer dens beskyttelse, når den udøves på digitale platforme. Dette retlige tomrum er særligt problematisk, fordi techgiganterne har så stor indflydelse på vores deltagelse i samfundslivet.

Det er godt, at der er kommet mere fokus på platformenes magt og indflydelse på borgernes rettigheder. Men vi skal passe på, at diskussionen om platformenes ansvar ikke kun handler om det ulovlige indhold. Vi har nu – både i Danmark og EU – en unik mulighed for at sikre en bedre beskyttelse af ytringsfriheden, når vi reviderer regelgrundlaget. Den skal vi udnytte!
 

Digital Services Act

Det juridiske grundlag for digitale tjenester i EU er ikke blevet justeret siden vedtagelsen af direktivet om elektronisk handel i juni 2000. Nu vil EU-Kommissionen modernisere lovgivningen med Digital Services Act, som er i offentlig høring frem til 8. september.

 

 


Læs også...

Digital entropi. En fjerdedel af alle websider fra perioden 2013 til 2023 er forsvundet. De ryger ud i den digitale glemsel.

Klimabelastningen fra Googles, Microsofts, Metas og Apples datacentre er fra 2020 til 2022 sandsynligvis omkring 7,62 gange højere end officielt…

En personalehåndbog kan udstikke væsentlige retningslinjer for dit arbejde, og brud kan få konsekvenser for din ansættelse. Indholdet kan tilmed…

Der kommer flere og flere kvinder ind på landets datamatikeruddannelser, men hvad gør man for at tiltrække og fastholde kvinderne? PROSAbladet har…

PROSAs it-ekspert Ole Tange fik kaffen galt i halsen, da han hørte justitsminister Peter Hummelgaards udmelding omkring, at politiet skal kunne få…

I 2015 blev der optaget 85 kvinder på landets datamatikeruddannelser. I år er tallet 147, og selvom kvinderne stadig er en minoritet på den tekniske…

Sara Statoua er en af de nye elever på datamatikeruddannelsen i Aarhus. Hun glæder sig til at få fingrene i programmering og it-udvikling – også…

"Hvor mange flere beviser skal politikerne bruge?" Det spørger forbundet af it-professionelle om, efter at endnu en rapport fastslår, at introduktion…

Der er kamp om de dygtige cybersikkerhedsspecialister, som bestemt ikke hænger på træerne. Industriens Fond har sat gang i forskellige projekter, der…

En dom ved en amerikansk domstol, der slår fast, at Google har brudt konkurrenceloven ved ulovligt at have opnået monopol som default søgemaskine, får…