Fotos: Rakett69

TEMA

TV-show har gjort det nørdede cool blandt unge i Estland

Det minder om en blanding af X Factor og Den store bagedyst, og det lægger på 15. år gaderne øde i Estland. Velkommen til tv-talentshowet Rakett69, hvor unge nørder dyster i science-udfordringer i håb om at vinde 15.000 euro og national kendisstatus.

 

Hvordan får man science og tech til at samle familier i et helt land omkring tv-skærmen?

Hvordan gør man det nørdede så cool på skolegangen, til børnefødselsdage, på cafeerne, de sociale medier og på gymnasierne, at snakken krydres med aha-diskussioner om, hvordan man bygger robotter, bruger lydbølger og elektricitet eller spalter lys?

Specielt i et land, hvor strategien er at interessen for science og iværksætteri skal løbe naturligt gennem blodårerne fra en tidlig alder?

Svaret er Rakett69. Det talentshow, som siden 2011 har lagt gaderne øde i Estland, når finaledagen nærmer sig, og unge i alderen 15-21 skal dyste om den endelige sejr efter i ugevis at have kæmpet et udskilningsløb med stadig sværere opgaver inden for naturvidenskab.

Der bliver hujet og heppet og bidt negle i stuerne.
Man har favoritter.
Vinderen får kendisstatus og udover 15.000 euro også en friplads på landets bedste tech-universitet.

Den første vinder af tv-showet havde således ikke afsluttet folkeskolen, før han blev udstyret med en plads på universitetet.

Værten Aigar Vaigu er et nationalt ikon, og dommerne bruges også som eksperter i naturvidenskabelige spørgsmål i nyhedsprogrammer, og de sætter dagsordener nationalt, når der skal søsættes initiativer, der uddanner unge.
 

Opgaverne er på ingen måde simple. De kræver viden, færdigheder og samarbejde – men de er samtidig lige så sjove som nørdede.

Nok til at skoleklasser, polterabends, firmaudflugter og familier står i kø for at besøge tv-studiet i udkanten af Tallinn og selv prøve kræfter med programmets udfordringer.

Med den klassiske entreprenør-ånd har tv-studiet nemlig sikret økonomien ved samtidig at gøre det til en oplevelse, alle kan booke tid hos og prøve kræfter med. I Tallinn ser man unge og gamle gå rundt i tv-showets t-shirts og hoodies.

Det er ingen skam at vise verden, at man interesserer sig for fysik, kemi, tech og it. Tværtimod.

Rakett69 henviser til Apollo-raketten, som i 1969 placerede Neil Armstrong på månen. Konceptet og opbygningen af tv-showet svarer til at tage X Factor, Den store bagedyst og andre talentshows og gøre indholdet nørdet. Vi følger de unge tæt, der bygges suspense op, lydeffekter, farver, fortællestemmer og krydsklip leder op til konkurrencen.

Til slut i hver udsendelse skal de to dårligste kæmpe om, hvem der må blive eller skal sendes hjem i en udskilningskonkurrence, som også involverer dommerne. Til sidst har vi den store finaledag, hvor de få tilbageværende kæmper om, hvem der skal blive den bedste.

”Vi har 140-160 unge i alderen 15-21 år, som melder sig. 12 bliver så udvalgt til konkurrencen,” fortæller Kalev Smidt, der er producer på programmet.

Han og den kommunikationsansvarlige Helen Saluveer viser PROSAbladet rundt i de travle produktionshaller, hvor klasserne i gymnasiealderen allerede er stimlet sammen i receptionen for at prøve kræfter med opgaverne i de samme omgivelser, som deltagerne i tv-showet.

Der er masser af merchandise. Masser af henvisning til science og trivia.

”Programmet udvikles hele tiden for at tiltrække deltagere og for at sprede interessen for indholdet. Herunder at sikre deltagelse af flere piger. Således vil der fremover også være priser til andre end vinderen,” fortæller de.
 

Der er derfor 6.000 euros til den bedste pige og 6.000 euro til den mest outstanding deltager.


Rakett69 har løbet af over sendefladen hvert år siden 2011. Seertallene er stabile, og interessen er stor. Men størst blandt drenge. Således har kun to af vinderne i de første 14 sæsoner været piger. Til gengæld har der været deltagelse i piger i finalerne.

”Vi skal sikre, at der er andre belønninger og gevinster for at være med, så ingen bliver skræmt væk, men tværtimod får lyst til at deltage. Der er derfor 6.000 euros til den bedste pige og 6.000 euro til den mest outstanding deltager, samt småpriser til andre deltagere,” fortæller producenten.

Rakett69 har modtaget flere priser i Europa for sin indsats og sit koncept. TV-showet er også så vidt eksporteret til Luxembourg, og håbet er, at flere lande vil få øjnene op for formatet.

Selvom Rakett69 produceres af en privat virksomhed til det nationale tv, så går en række navne bag programmet igen i det estiske miljø for at sikre udvikling af samfundet og en strategi for læring.


LÆS ØVRIGE ARTIKLER I TEMA:

E-nation og startup-stat – og verdensmester i iværksætteri
Prosabladet: Vivita lærer børn at blive iværksættere
Prosabladet: I 90’erne plantede Estland et it-træ i skolerne – i dag høster de tech-frugterne

Prosabladet: It-uddannelse uden lærere skaber full stack udviklere
Prosabladet: TV-show har gjort det nørdede cool blandt unge i Estland
Prosabladet: Hvor skal Estland hen? Fremtiden kalder på mere tech

Prosabladet: “Folk elsker at være her”
Prosabladet: 10 unicorns fra Estland
Prosabladet: 10 unicorns, et folkeligt DNA af iværksætteri og børn som lærer at programmere

Prosabladet: ’Kun for piger’-uddannelse skal ændre kønsbalancen i tech
Prosabladet: Her gøres fremtidens startups levedygtige
Prosabladet: Kan man stemme digitalt? I Estland er svaret 'ja'

Prosabladet: Fra danselærer til softwareudvikler: "Jeg synes virkelig, at tech er fedt"
 


Læs også...

Fra Baltikums største sciencepark i udkanten af Tallinn sikrer Tehnopol, at hundredvis af startups kommer flyvefærdigt ud i virkeligheden. De får…

Estiske børn og unge får praktisk talt tech ind med modermælken, da it og tech-gadgets er en helt central del af hverdagen i både børnehaver,…

I Estland har borgerne kunne stemme digitalt siden 2005. Der har været kritik og debat, men i dag er det mere end halvdelen af esterne, der bruger…

Hvis man i Estland gerne vil skifte spor i sin karriere, er der en lang række muligheder for at videreuddanne sig inden for it. Skoler og online…

I denne udgave af PROSAbladet har vi lavet et tema-nummer om Estland. Det er sjældent, at vi giver så meget spalteplads til et tema – men det baltiske…

Pulserende krea-værksted klæder estiske børn på med både tech-skills og startup-mentalitet. Der er ingen læreplaner eller kedelige eksamener, men 3D…

Estland har rykket sig ufattelig langt de seneste 30 år – men hvad skal der ske nu? En af udfordringerne er, at Estland kommer til at mange hænder og…

Hobbyuddannelser i tech kun for piger og fællesskaber for tech-kvinder skal ændre på, at kun 25 procent af it-specialisterne i Estland er kvinder. Det…

Estiske iværksættere har skabt en online-uddannelse uden lærere, som på 12 måneder skal hjælpe med at uddanne it-specialister til virksomhederne.…

Telliskivi Creative City er Tallinns svar på Silicon Valley. PROSAbladet har besøgt Lift99, der er en it-hub den tec- og økosmarte bydel. Fællesskab…